Onnistunut ohjaus? : abiturienttien kokemuksia opinto-ohjauksesta
Tutkimukseni tavoite on tarkastella opiskelijoiden kokemuksia opinto-ohjauksesta lukiossa. Tutkimuskysymykseni on: miten lukio-opiskelijat kuvaavat kokemuksiaan opinto-ohjauksesta ja minkälaiset ohjaustilanteet ovat heidän mukaansa olleet onnistuneita ja mitkä epäonnistuneita.
Aineistonkeruu tapahtui ennalta laaditun teemahaastatteluarungon avulla. Haastateltavien joukkoon kuuluu ns. tavallisen lukion opiskelijoita sekä aikuislukion opiskelijoita. Analyysissa käytän kuvailevaa fenomenologista analyysia, joka pyrkii kuvailemaan haastateltavien kokemuksia. Aluksi tarkastelen jokaisen haastateltavan kokemuksia erikseen ja lopuksi luon niistä yleisen merkitysverkoston, jossa näkyy kaikkien haastateltavien kokemukset, niiden yhtäläisyydet ja erot.
Silmiinpistävin tutkimustulos oli se, kuinka suuri ero koettiin olevan luokkamuotoisella ja henkilökohtaisella ohjauksella. Henkilökohtaisissa ohjaustilanteissa ohjaaja paneutuu opiskelijoiden asioihin hyvin, kuuntelee ja on kiinnostunut. Luokkamuotoisessa ohjauksessa taas opiskelijan yksilöllisyys hukkuu massaan, eikä ohjaaja enää tunnu tavoittavan yhteyttä ohjattaviinsa.Luokkatuntien tilalla voisi abiturienttien mukaan olla yksilöllisempää toimintaa. Tunneilla istumisen sijaan voitaisiin tehdä harjoittelujaksoja ja tutustua sitä myötä konkreettisemmin kiinnostaviin ammatteihin.
Opinto-ohjauksessa tarvittaisiin lisää aikaa siihen, että opinto-ohjaajat ehtisivät valmistella kunnolla luokkatunnit tai pohtia mahdollisia vaihtoehtoja niille. Ohjausjärjestelmää voitaisiin kehittää myös kokonaistuntijaon osalta. Voitaisiinko Suomessa ottaa mallia ruotsalaisesta järjestelmästä, jossa luokkamuotoista ohjausta on paljon vähemmän ja henkilökohtaista puolestaan enemmän?
...
Muu nimeke
Abiturienttien kokemuksia opinto-ohjauksestaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Opon ehkä pitäis olla vielä enemmän läsnä ja tiedostaa se, että miten opiskelijoilla oikeesti menee” : opiskelijoiden kokemuksia aikuislukion opinto-ohjauksesta
Helle, Nelli; Sirkka, Ella (2021)Tutkimuksessa tarkasteltiin aikuislukio-opiskelijoiden kokemuksia ja toiveita aikuislukion opinto-ohjauksesta. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä hankkeen ”Innovatiivisten oppimisympäristöjen edistäminen lukiokoulutuksessa ... -
Ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia opinto-ohjauksesta
Makkonen, Pete (2018)Tämän tutkielman kohteena olivat ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemukset opinto-ohjauksesta. Tutkielma oli laadullinen, aineistolähtöinen ja tutkimusstrategialtaan fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkielman aineisto ... -
Abiturienttien minäpystyvyyden narratiivit lukio-opinnoissa
Valtoaho, Jenni (2023)Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät ovat merkityksellisiä abiturienttien minäpystyvyyden rakentumiselle, millaisia minäpystyvyyden kertomustyyppejä abiturienttien kertomuksista syntyy sekä millaisia ... -
Ohjauksen vahvistaminen yliopisto-opiskelijoiden opintopoluilla : opiskelijoiden kokemuksia ja kehittämisehdotuksia ohjauksesta
Perämäki, Riikka (2023)Tutkimukseni tavoitteena oli jäsentää Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnan opiskelijoiden kokemuksia ohjauksesta sekä kartoittaa heidän kehittämisehdotuksiaan ohjaukselle yliopistossa. ... -
Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa
Sarén, Raisa (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia nuorten toimijuuden tukemisesta ohjauksessa. Tutki-muksessa kartoitettiin tietoa siitä, mitkä ovat ohjaajien kokemusten mukaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.