Kielitaidon arviointi on ideologisesti latautunutta toimintaa
Honko, M., & Halonen, M. (2023). Kielitaidon arviointi on ideologisesti latautunutta toimintaa. In A. Pitkänen-Huhta, K. Mård-Miettinen, & T. Nikula (Eds.), Kielikoulutus mukana muutoksessa (pp. 376-400). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA-teema, 16. https://doi.org/10.30660/afinla.126052
Published in
AFinLA-teemaDate
2023Discipline
Monilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessaHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöSoveltava kielentutkimusKielikoulutuspolitiikan verkostoMultiliteracies for social participation and in learning across the life spanSchool of WellbeingApplied language studiesFinnish Network for Language Education PoliciesCopyright
© kirjoittajat ja Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA
Language assessment is an activity guided by prevailing language ideologies as well as more general ideas that permeate the entire society. In this chapter, we will examine the ideologies of language proficiency descriptors and assessment, based on the theoretical perspectives of critical language testing (e.g. Lynch 2001; Shohamy 2001). More specifically, we will present some of the key concepts of the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR, Council of Europe 2001, 2020a) and assessment based on the framework, especially on test assessment. With the help of concrete examples, we will also show that a deep understanding of the effects of language assessment and the development of assessment require recognition of both its ideology, its origin, and the mechanisms of its effects.
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryParent publication ISBN
978-951-9388-77-9Is part of publication
Kielikoulutus mukana muutoksessaISSN Search the Publication Forum
2814-6298Keywords
Original source
https://journal.fi/afinla/article/view/126052Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/194654334
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kielitaidon arviointi koulussa
Huhta, Ari; Leontjev, Dmitri; Honko, Mari; Hildén, Raili (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)While assessment is related to all levels of the Douglas Fir Group’s (2016 hereinafter, DFG) framework, in this paper, we focus on language assessment in schools, that is, institutional meso level. However, we will also ... -
Mitä kielitaidon arvioinnin pilottitesti paljastaa kotoutumisvaiheessa olevien korkeakoulutettujen suomenoppijoiden kirjoittamistaidosta?
Reiman, Nina; Seilonen, Marja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2022)This article focuses on the writing skills of L2 learners who have moved to Finland in their adulthood, and who have completed their degree prior to arrival, or are qualified for higher education. The learners aim to finish ... -
Englannin ja suomen arvioijien käsityksiä ylimmän tason puhumisen osakokeesta
Kekki, Jarkko; Ahola, Sari; Neittaanmäki, Reeta (Opetushallitus, 2024)Artikkelissa tarkastelemme englannin ja suomen ylimmän tason (YKI 5–6~EVK C1–C2) puhumisen osakoetta ja arvioijien käsityksiä osakokeeseen kuuluvista studiokokeesta ja haastattelusta sekä niissä käytettävistä tehtävätyypeistä. ... -
Kasettimiehen muistelo
Maijanen, Ari (Opetushallitus, 2024) -
”Tämä olikin kiva kokemus – ihan erilainen kuin ajattelin”
Seilonen, Marja (Opetushallitus, 2024)Yleisten kielitutkintojen (YKI) ylimmän tason tutkinnossa haastattelutilanne on osallistujille usein jännittävä. Varsinkaan ensikertalaisena kielitaitotestiin tuleva osallistuja ei haastattelupöydän ääreen astellessaan ...