Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKangas, Sanni
dc.date.accessioned2023-11-28T07:42:20Z
dc.date.available2023-11-28T07:42:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92110
dc.description.abstractSuomalainen koulutusjärjestelmä on erittäin tunnettu maailmalla, sen tehokkuudesta ja monipuolisuudesta. Jokaisella lapsella on Suomessa pakollinen oppivelvollisuus, joka laajentui 18- ikävuoteen, vuonna 2021. Suomalainen perusopetus, joka on osana oppivelvollisuutta, on yksi opetuksen ja kasvatuksen kokonaisuus, jonka tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua ihmisenä, opettaa tarpeellisia tietoja ja taitoja sekä tukea oppilaiden kasvua yhteiskuntaan. Tässä tutkimuksessa tutkimme suomalaista kaksikielistä perusopetusta, sekä päämääränä on selvittää, saavatko opettajat millaista tukea oppimateriaalien suhteen ja onko tämä tuki riittävää. Tutkimuksessa keskitytään opettajien antamaan näkökulmaan, koska haluamme saada konkreettista tietoa materiaalien laadun ja määrän suhteen käytännössä. Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan kaksikielistä opetusta ensin maailmanlaajuisesta näkökulmasta, jonka jälkeen siirrytään suomalaisen opetuksen pääpiirteisiin. On tärkeä ymmärtää suomalaisen koulutusjärjestelmän portaat ja järjestelmällisyys, jotta pystymme myöhemmin analysoimaan saatuja tuloksia. Kerätty tutkimusaineisto koostuu yhden kaksikielistä opettavan opettajan videohaastattelusta, sekä viiden kaksikielistä opettavan opettajan kyselylomakkeen vastauksista. Pidetty haastattelu on nauhoitettu osallistujan suostumuksella ja on tämän jälkeen litteroitu suomeksi. Sähköpostitse lähetetty kyselylomake, oli vastattavana Webropolissa, johon opettajat saivat suoran vastauslinkin. Saatuja tuloksia on analysoitu määrällisen, sekä laadullisen sisältöanalyysin avulla. Kyselylomake oli jaettu kolmeen osioon: 1) johdantokysymykset 2) kielipoliittiset kysymykset 3) hallinnolliset kysymykset. Analysoitujen tuloksien perusteella opettajat ovat tällä hetkellä tyytyväisiä tämän hetkisiin materiaaleihin, joilla he pystyvät toteuttamaan kurssit ranskaksi. Opettajat eivät juurikaan saa kuitenkaan tukea materiaalien suhteen, vaan heiltä enemmänkin järjestöt vaativat asioita, kuin tukevat. Opettajat tekevät suuren työn materiaalien suhteen itse, koska sopivaa oppimismateriaalia ei ole valmiiksi tarjolla ranskaksi. Tämän hetkisistä oppikirjoista osa on kielellisesti näkökulmasta liian helppoja oppilaille, eikä kaikista ranskaksi opetetuista oppiaineista ole opettajilla valmiita opetusmateriaaleja. Opettajat toivoisivat materiaalien suhteen muun muassa yhteistä materiaalipankkia, joka olisi kaikkien ranskaksi opettavien opettajien käytössä.fi
dc.format.extent41
dc.language.isofr
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkaksikielinen opetus
dc.subject.otherranskankielinen opetus
dc.subject.otherranska-suomi opetus
dc.subject.otheropettajien näkökulma
dc.titleEducation de base bilingue dans les écoles finlandaises et l'expérience des enseignants avec ses matériels
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202311288118
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRomaaninen filologiafi
dc.contributor.oppiaineRomance Philologyen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi307
dc.subject.ysoranskan kieli
dc.subject.ysovieraskielinen opetus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright