University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Téléenseignement du français oral : les expériences des enseignants finlandais pendant la pandémie de Covid-19

Thumbnail
View/Open
416.6Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Peltola, Silja
Date
2022
Discipline
Romaaninen filologiaRomance Philology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Globaali koronapandemia on vaikuttanut merkittävästi opetukseen ja sen toteuttamiseen 2020-luvun alkupuolella, sillä sosiaalisten kontaktien välttämiseksi opetus siirrettiin erilaisiin virtuaalisiin oppimisympäristöihin vuoden 2020 maaliskuusta alkaen. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien kokemuksien avulla, millaisia vaikutuksia etäopetuksella on ollut ranskan kielen suullisen kielitaidon opettamiseen. Lisäksi tutkimuksessa halutaan selvittää, miten opettajat ovat sopeutuneet etäopetuksen tuomiin haasteisiin suullisen kielitaidon opettamisen näkökulmasta. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen vielä vuonna 2022, sillä suuri osa kolmannen asteen opetuksesta Suomessa toteutetaan etänä. Opettajien kokemuksien keräämiseksi aiheesta päätettiin toteuttaa kyselytutkimus, sillä sen koettiin antavan tarpeeksi tietoa tutkimuksen tutkimuskysymyksiin nähden ja kyselytutkimuksen avulla pystyttiin saamaan enemmän erilaisia kokemuksia. Mahdollisimman laajan vastausmäärän saamiseksi ympäri Suomea, kysely toteutettiin sähköisessä muodossa ja sitä jaettiin sosiaalisessa mediassa suomalaisille ranskan opettajille suunnatuissa ryhmissä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 36 eri koulutusasteilla opettavaa ranskan kielen opettajaa. Kaikki opettajat, jotka ovat jossain vaiheessa opettaneet ranskan kieltä etänä, pystyivät osallistumaan kyselytutkimukseen. Tutkielman teoreettisen viitekehyksen ensimmäisessä osassa käsitellään vieraiden kielten didaktiikkaa ja kommunikatiivista kieltenopetusta sekä suullista kielitaitoa, jota lähestymme kommunikatiivisen kompetenssin teorioilla sekä fonetiikan ja ääntämisen näkökulmasta. Toisessa osassa käsittelemme etäopetusta ja sen piirteitä sekä määrittelemme eroja suunnitellun etäopetuksen ja kriisin aiheuttaman etäopetuksen välillä. Aineiston analyysissä hyödynnettiin laadullista analyysimenetelmää ja kyselytutkimuksessa saadut vastaukset jaoteltiin kolmeen eri kategoriaan vastauksissa esiintyneiden teemojen perusteella. Osallistujien vastausten perusteella, pandemian vuoksi toteutettu etäopetus toi mukanaan sekä erilaisia haasteita että hyötyjä. Vastausten perusteella kuitenkin etäopetuksella oli enemmän negatiivisia kuin positiivisia vaikutuksia suullisen kielitaidon opettamiseen. Vastauksista käy ilmi, että joissakin tapauksissa suullisen kielitaidon ulottuvuuksia on jätetty tarkoituksella pois haastavuuden vuoksi, mutta osa vastaajista oli keksinyt erilaisia ratkaisuja etäopetuksen tuomiin haasteisiin. Osa vastaajien mainituista haasteista on ennaltaehkäistävissä lisäämällä sekä opettajien että oppilaitoksien valmiuksia etäopetuksen toteuttamiseen. ...
Keywords
ranskan kieli suullinen kielitaito etäopetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205132692

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23381]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • La prise en compte du programme national d’enseignement dans des manuels scolaires finlandais de français de l’enseignement primaire 

    Kuhna, Roosa (2019)
    Tutkielman tavoitteena oli selvittää, noudattavatko suomalaiset ranskan kielen oppikirjat opetussuunnitelmaa ja miten oppikirjat ovat muuttuneet opetussuunnitelmauudistuksen myötä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ...
  • Les effets de la pandémie de Covid-19 sur la motivation des lycéens finlandais apprenant le français 

    Aarni, Eveliina (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten Covid-19 pandemiasta seurannut pakollinen etäopetus vaikutti lukiolaisten motivaatioon opiskella ranskan kieltä, ja ovatko muutokset motivaatiossa samanlaisia myös muita, ...
  • L'enseignement de la prononciation du français dans le manuel scolaire finlandais Escalier 2 

    Järvinen, Asta (2015)
    Työn tavoitteena oli selvittää, miten lukion ranskan lyhyen oppimäärän 3. ja 4. kurssien oppikirja Escalier 2 opettaa ääntämistä. Ääntäminen oli tutkimusaiheena kiinnostava, sillä se luo pohjan suulliselle ilmaisulle. ...
  • L'enseignement de l'imparfait français dans un manuel scolaire finlandais 

    Kinnunen, Kati (2009)
     
  • Il faut que ce soit clair/bisogna che sia chiaro - Comparaison de l'enseignement du subjonctif français et du subjonctif italien dans des manuels scolaires finlandais 

    Ruottinen, Teija (2009)
      
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre