Téléenseignement du français oral : les expériences des enseignants finlandais pendant la pandémie de Covid-19
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Globaali koronapandemia on vaikuttanut merkittävästi opetukseen ja sen toteuttamiseen 2020-luvun alkupuolella, sillä sosiaalisten kontaktien välttämiseksi opetus siirrettiin erilaisiin virtuaalisiin oppimisympäristöihin vuoden 2020 maaliskuusta alkaen. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien kokemuksien avulla, millaisia vaikutuksia etäopetuksella on ollut ranskan kielen suullisen kielitaidon opettamiseen. Lisäksi tutkimuksessa halutaan selvittää, miten opettajat ovat sopeutuneet etäopetuksen tuomiin haasteisiin suullisen kielitaidon opettamisen näkökulmasta. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen vielä vuonna 2022, sillä suuri osa kolmannen asteen opetuksesta Suomessa toteutetaan etänä.
Opettajien kokemuksien keräämiseksi aiheesta päätettiin toteuttaa kyselytutkimus, sillä sen koettiin antavan tarpeeksi tietoa tutkimuksen tutkimuskysymyksiin nähden ja kyselytutkimuksen avulla pystyttiin saamaan enemmän erilaisia kokemuksia. Mahdollisimman laajan vastausmäärän saamiseksi ympäri Suomea, kysely toteutettiin sähköisessä muodossa ja sitä jaettiin sosiaalisessa mediassa suomalaisille ranskan opettajille suunnatuissa ryhmissä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 36 eri koulutusasteilla opettavaa ranskan kielen opettajaa. Kaikki opettajat, jotka ovat jossain vaiheessa opettaneet ranskan kieltä etänä, pystyivät osallistumaan kyselytutkimukseen.
Tutkielman teoreettisen viitekehyksen ensimmäisessä osassa käsitellään vieraiden kielten didaktiikkaa ja kommunikatiivista kieltenopetusta sekä suullista kielitaitoa, jota lähestymme kommunikatiivisen kompetenssin teorioilla sekä fonetiikan ja ääntämisen näkökulmasta. Toisessa osassa käsittelemme etäopetusta ja sen piirteitä sekä määrittelemme eroja suunnitellun etäopetuksen ja kriisin aiheuttaman etäopetuksen välillä. Aineiston analyysissä hyödynnettiin laadullista analyysimenetelmää ja kyselytutkimuksessa saadut vastaukset jaoteltiin kolmeen eri kategoriaan vastauksissa esiintyneiden teemojen perusteella.
Osallistujien vastausten perusteella, pandemian vuoksi toteutettu etäopetus toi mukanaan sekä erilaisia haasteita että hyötyjä. Vastausten perusteella kuitenkin etäopetuksella oli enemmän negatiivisia kuin positiivisia vaikutuksia suullisen kielitaidon opettamiseen. Vastauksista käy ilmi, että joissakin tapauksissa suullisen kielitaidon ulottuvuuksia on jätetty tarkoituksella pois haastavuuden vuoksi, mutta osa vastaajista oli keksinyt erilaisia ratkaisuja etäopetuksen tuomiin haasteisiin. Osa vastaajien mainituista haasteista on ennaltaehkäistävissä lisäämällä sekä opettajien että oppilaitoksien valmiuksia etäopetuksen toteuttamiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
La prise en compte du programme national d’enseignement dans des manuels scolaires finlandais de français de l’enseignement primaire
Kuhna, Roosa (2019)Tutkielman tavoitteena oli selvittää, noudattavatko suomalaiset ranskan kielen oppikirjat opetussuunnitelmaa ja miten oppikirjat ovat muuttuneet opetussuunnitelmauudistuksen myötä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ... -
Les effets de l'enseignement à distance sur l'enseignement du français en Finlande
Mäkinen, Sanni (2023)Maailmanlaajuinen koronapandemia vaikutti kaikkien elämään ja arkeen. Koulut suljettiin sosiaalisten kontaktien välttämiseksi ja pandemian laajenemisen ehkäisemiseksi maaliskuussa 2020. Koulut, opettajat sekä oppilaat ... -
Les effets de la pandémie de Covid-19 sur la motivation des lycéens finlandais apprenant le français
Aarni, Eveliina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten Covid-19 pandemiasta seurannut pakollinen etäopetus vaikutti lukiolaisten motivaatioon opiskella ranskan kieltä, ja ovatko muutokset motivaatiossa samanlaisia myös muita, ... -
L'enseignement de la prononciation du français dans le manuel scolaire finlandais Escalier 2
Järvinen, Asta (2015)Työn tavoitteena oli selvittää, miten lukion ranskan lyhyen oppimäärän 3. ja 4. kurssien oppikirja Escalier 2 opettaa ääntämistä. Ääntäminen oli tutkimusaiheena kiinnostava, sillä se luo pohjan suulliselle ilmaisulle. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.