Englanninkieliseen ja laajamittaiseen kaksikieliseen opetukseen hakeutuminen : vanhempien perustelut kouluvalinnoille
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella vanhempien syitä hakea omalle lapselle paikkaa englanninkielisessä sekä laaja-alaisessa kaksikielisessä (suomi englanti) perusopetuksen 1.–6.-luokassa. Näitä syitä tarkastellaan erikseen, mutta myös yhteneväisyyksiä ja eroja syissä vertaillaan. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä, jossa oli määrällisiä ja laadullisia kysymyksiä. Lomake lähetettiin koulujen kautta vanhemmille, joilla oli lapsia joko englanninkielisellä luokalla tai kaksikielisellä (suomi-englanti) luokalla. Aineisto kerättiin keväällä 2022. Mukana oli neljä koulua. Kahdessa näistä kouluista oli englanninkielisiä ja kahdessa kaksikielisiä (suomi-englanti) 1.–6. luokkia. Vastauksia saatiin yhteensä 134, joista 85 oli englanninkielisten ja 49 kaksikielisen (suomi-englanti) luokkien vanhemmilta. Vastaukset analysointiin SPSS-ohjelman avulla ja laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että englannin- ja kaksikielisille luokille haetaan osittain samoista ja osittain eri syistä. Lapsen tulevaisuus, erityisesti jatko-opintoihin ja työuraan liittyen, koetaan yhtenä tärkeänä syynä hakea sekä englannin- että kaksikieliselle (suomi-englanti) luokalle. Englanninkieliselle luokalle haettaessa myös perheen yhteydet ulkomaille ja lapsen tulevat kaverisuhteet korostuivat kouluvalintakriteereinä. Kaksikieliseen opetukseen haettiin usein, jotta lapsi saisi lisähaastetta koulussa. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että vanhemmat usein hakevat englannin- tai kaksikieliselle luokalle parantaakseen lapsensa opiskelu- ja työmahdollisuuksia tulevaisuudessa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [27636]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
School and choice: An ethnography of a primary school with bilingual classes
Rajander, Silja (2010)Based on a one-year ethnographic study of a primary school in Finland with specialised classes in Finnish and English (referred to as bilingual classes by research participants), this research traces how nationed, ethnicised, ... -
"Man känner gemenskap med alla i skolan som man inte gör med sina andra vänner" : sverigefinska grundskoleelevers uppfattningar om tvåspråkig undervisning och betydelsen av finsk bakgrund
Laurila, Päivi (2013)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka tärkeänä kolmannen polven ruotsinsuomalaiset pitävät suomalaista taustaansa. Lisäksi selvitettiin, millainen identiteetti heillä on. Koska ruotsinsuomalaisten koulujen ... -
Supporting teacher collaboration in bilingual education : sharing the CLIL pie
Moate, Josephine (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)This article draws attention to the range of expertise that contribute to bilingual education. The ‘CLIL pie’ presented here highlights the need for teachers to recognise the expertise they bring to bilingual education and ... -
Trialling the 4C framework in an Indian grade 3 mathematics classroom
Rangarajan, Swathi (2017)This thesis describes an action research carried out in a Grade 3 maths classroom in a low income, English medium school in Mumbai, India. The maths teacher in the study used the 4C model proposed by Do Coyle (2010) as a ...