dc.description.abstract | Suomalainen koulutusjärjestelmä on erittäin tunnettu maailmalla, sen tehokkuudesta ja
monipuolisuudesta. Jokaisella lapsella on Suomessa pakollinen oppivelvollisuus, joka laajentui 18-
ikävuoteen, vuonna 2021. Suomalainen perusopetus, joka on osana oppivelvollisuutta, on yksi opetuksen
ja kasvatuksen kokonaisuus, jonka tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua ihmisenä, opettaa tarpeellisia
tietoja ja taitoja sekä tukea oppilaiden kasvua yhteiskuntaan. Tässä tutkimuksessa tutkimme suomalaista
kaksikielistä perusopetusta, sekä päämääränä on selvittää, saavatko opettajat millaista tukea
oppimateriaalien suhteen ja onko tämä tuki riittävää. Tutkimuksessa keskitytään opettajien antamaan
näkökulmaan, koska haluamme saada konkreettista tietoa materiaalien laadun ja määrän suhteen
käytännössä.
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan kaksikielistä opetusta ensin maailmanlaajuisesta
näkökulmasta, jonka jälkeen siirrytään suomalaisen opetuksen pääpiirteisiin. On tärkeä ymmärtää
suomalaisen koulutusjärjestelmän portaat ja järjestelmällisyys, jotta pystymme myöhemmin
analysoimaan saatuja tuloksia.
Kerätty tutkimusaineisto koostuu yhden kaksikielistä opettavan opettajan videohaastattelusta, sekä
viiden kaksikielistä opettavan opettajan kyselylomakkeen vastauksista. Pidetty haastattelu on nauhoitettu
osallistujan suostumuksella ja on tämän jälkeen litteroitu suomeksi. Sähköpostitse lähetetty kyselylomake,
oli vastattavana Webropolissa, johon opettajat saivat suoran vastauslinkin. Saatuja tuloksia on analysoitu
määrällisen, sekä laadullisen sisältöanalyysin avulla. Kyselylomake oli jaettu kolmeen osioon: 1)
johdantokysymykset 2) kielipoliittiset kysymykset 3) hallinnolliset kysymykset.
Analysoitujen tuloksien perusteella opettajat ovat tällä hetkellä tyytyväisiä tämän hetkisiin
materiaaleihin, joilla he pystyvät toteuttamaan kurssit ranskaksi. Opettajat eivät juurikaan saa kuitenkaan
tukea materiaalien suhteen, vaan heiltä enemmänkin järjestöt vaativat asioita, kuin tukevat. Opettajat
tekevät suuren työn materiaalien suhteen itse, koska sopivaa oppimismateriaalia ei ole valmiiksi tarjolla
ranskaksi. Tämän hetkisistä oppikirjoista osa on kielellisesti näkökulmasta liian helppoja oppilaille, eikä
kaikista ranskaksi opetetuista oppiaineista ole opettajilla valmiita opetusmateriaaleja. Opettajat
toivoisivat materiaalien suhteen muun muassa yhteistä materiaalipankkia, joka olisi kaikkien ranskaksi
opettavien opettajien käytössä. | fi |