dc.contributor.advisor | Dlaske, Kati | |
dc.contributor.author | Airaksinen, Noora | |
dc.date.accessioned | 2023-11-28T07:33:48Z | |
dc.date.available | 2023-11-28T07:33:48Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92107 | |
dc.description.abstract | Nykyajan tietoyhteiskunnan työelämässä yhä keskeisempää on tieto- ja asiantuntijatyö, joka vaatii kielen ja kielenkäytön tuntemusta. Lisäksi palkkatyössäkin korostuu yrittäjämäinen ote työhön sekä jatkuva muutos, joiden takia on tärkeää tuntea itsensä ja osaamisensa suhteessa työhön ja ammattiin. Tätä itsetuntemusta voidaan kuvata ammatillisen identiteetin käsitteellä. Näiden yhteiskunnallisten aspektien innoittamana tässä maisterintutkielmassa tutkitaan tulevien monialaisten kieliasiantuntijoiden ammatillista identiteettiä. Tutkimuksen tarkoitus on saada selville, mistä aineksista tulevat monialaiset kieliasiantuntijat kokevat ammatillisen identiteettinsä muodostuvan, miten se kehittyy ja millaisia tuntemuksia kehitysprosessiin liittyy. Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin tulevat saksan kielen ja kulttuurin monialaiset kieliasiantuntijat, koska heitä ei ole aikaisemmin tutkittu ammatillisen identiteetin näkökulmasta.
Tämän laadullisen tutkimuksen materiaali kerättiin fokusryhmähaastattelun avulla. Haastateltavana oli kolme monialainen kieliasiantuntija -opinto-ohjelman saksan kielen ja kulttuurin opintosuunnan maisterivaiheen opiskelijaa. Haastattelussa oli käytössä tarkempia kysymyksiä sisältävä temaattinen runko, jossa käsiteltiin neljää teemaa. Lisäksi haastattelutilanteessa kysyttiin tarpeen tullen tarkentavia kysymyksiä. Materiaalia tarkasteltiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustuloksista selviää, että tulevien monialaisten kieliasiantuntijoiden ammatillinen identiteetti koostuu kolmesta laajemmasta alueesta: (saksan) kielen ja kulttuurin taidot, yleiset työelämätaidot ja henkilökohtaiset ominaisuudet. Ammatillisen identiteetin muodostuminen on koko elämän mittainen prosessi ja tulevilla monialaisilla kieliasiantuntijoilla tämä prosessi on alussa. Ensimmäisten opiskeluvuosien aikana ammatillinen identiteetti kehittyy nopeasti, kun opiskelijat alkavat ymmärtää, millaisia mahdollisuuksia koulutus tarjoaa tulevaan työelämään. Tulevien monialaisten kieliasiantuntijoiden ammatillinen identiteetti linkittyy vahvasti heidän osaamisalueisiinsa, kiinnostuksenkohteisiinsa ja vahvuuksiinsa, joiden takia jokaisen kieliasiantuntijan ammatillinen identiteetti on hyvin yksilöllinen. Nähtävissä on kuitenkin myös runsaasti yhdistäviä tekijöitä siinä, mikä valintoja ohjaa. Opiskelijat osaavat hyvin reflektoida tähän mennessä kertynyttä itsetuntemustaan ja osaamistaan ja pohtia tulevaisuuden suuntia, vaikka oman ammatillisen identiteetin kehittymisprosessiin liittyy myös itsekriittisyyttä ja epävarmuutta. | fi |
dc.format.extent | 62 | |
dc.language.iso | de | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | monialainen kieliasiantuntija | |
dc.subject.other | laadullinen sisällönanalyysi | |
dc.title | Die berufliche Identität der künftigen multidisziplinären Sprachexperten : Erfahrungen aus der Fachrichtung Deutsche Sprache und Kultur | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202311288115 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Saksan kieli ja kulttuuri | fi |
dc.contributor.oppiaine | German Language and Culture | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 308 | |
dc.subject.yso | saksan kieli | |
dc.subject.yso | ammatti-identiteetti | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |