Show simple item record

dc.contributor.advisorDlaske, Kati
dc.contributor.authorAiraksinen, Noora
dc.date.accessioned2023-11-28T07:33:48Z
dc.date.available2023-11-28T07:33:48Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92107
dc.description.abstractNykyajan tietoyhteiskunnan työelämässä yhä keskeisempää on tieto- ja asiantuntijatyö, joka vaatii kielen ja kielenkäytön tuntemusta. Lisäksi palkkatyössäkin korostuu yrittäjämäinen ote työhön sekä jatkuva muutos, joiden takia on tärkeää tuntea itsensä ja osaamisensa suhteessa työhön ja ammattiin. Tätä itsetuntemusta voidaan kuvata ammatillisen identiteetin käsitteellä. Näiden yhteiskunnallisten aspektien innoittamana tässä maisterintutkielmassa tutkitaan tulevien monialaisten kieliasiantuntijoiden ammatillista identiteettiä. Tutkimuksen tarkoitus on saada selville, mistä aineksista tulevat monialaiset kieliasiantuntijat kokevat ammatillisen identiteettinsä muodostuvan, miten se kehittyy ja millaisia tuntemuksia kehitysprosessiin liittyy. Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin tulevat saksan kielen ja kulttuurin monialaiset kieliasiantuntijat, koska heitä ei ole aikaisemmin tutkittu ammatillisen identiteetin näkökulmasta. Tämän laadullisen tutkimuksen materiaali kerättiin fokusryhmähaastattelun avulla. Haastateltavana oli kolme monialainen kieliasiantuntija -opinto-ohjelman saksan kielen ja kulttuurin opintosuunnan maisterivaiheen opiskelijaa. Haastattelussa oli käytössä tarkempia kysymyksiä sisältävä temaattinen runko, jossa käsiteltiin neljää teemaa. Lisäksi haastattelutilanteessa kysyttiin tarpeen tullen tarkentavia kysymyksiä. Materiaalia tarkasteltiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimustuloksista selviää, että tulevien monialaisten kieliasiantuntijoiden ammatillinen identiteetti koostuu kolmesta laajemmasta alueesta: (saksan) kielen ja kulttuurin taidot, yleiset työelämätaidot ja henkilökohtaiset ominaisuudet. Ammatillisen identiteetin muodostuminen on koko elämän mittainen prosessi ja tulevilla monialaisilla kieliasiantuntijoilla tämä prosessi on alussa. Ensimmäisten opiskeluvuosien aikana ammatillinen identiteetti kehittyy nopeasti, kun opiskelijat alkavat ymmärtää, millaisia mahdollisuuksia koulutus tarjoaa tulevaan työelämään. Tulevien monialaisten kieliasiantuntijoiden ammatillinen identiteetti linkittyy vahvasti heidän osaamisalueisiinsa, kiinnostuksenkohteisiinsa ja vahvuuksiinsa, joiden takia jokaisen kieliasiantuntijan ammatillinen identiteetti on hyvin yksilöllinen. Nähtävissä on kuitenkin myös runsaasti yhdistäviä tekijöitä siinä, mikä valintoja ohjaa. Opiskelijat osaavat hyvin reflektoida tähän mennessä kertynyttä itsetuntemustaan ja osaamistaan ja pohtia tulevaisuuden suuntia, vaikka oman ammatillisen identiteetin kehittymisprosessiin liittyy myös itsekriittisyyttä ja epävarmuutta.fi
dc.format.extent62
dc.language.isode
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othermonialainen kieliasiantuntija
dc.subject.otherlaadullinen sisällönanalyysi
dc.titleDie berufliche Identität der künftigen multidisziplinären Sprachexperten : Erfahrungen aus der Fachrichtung Deutsche Sprache und Kultur
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202311288115
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.contributor.oppiaineGerman Language and Cultureen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi308
dc.subject.ysosaksan kieli
dc.subject.ysoammatti-identiteetti
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright