”Es ist schön, dass ich immer noch irgendwo Deutsch sprechen kann“ – sprachliche Identitäten der mehrsprachigen Kinder und ihre Erfahrungen mit dem muttersprachlichen Ergänzungsunterricht des Deutschen
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, minkälaisia kielellisiä identiteettejä saksan kielen oman
äidinkielen opetukseen osallistuvilla monikielisillä lapsilla on, sekä millaisia kokemuksia heillä on oman äidinkielen
opetuksesta. Tarkoituksena ei ole tuottaa laajemmin yleistettävää tietoa, vaan lisätä ja syventää ymmärrystä oman
äidinkielen opetuksesta sekä monikielisyydestä ilmiöinä. Tarkemmat tutkimuskysymykset ovat: Minkälaisia
kielellisiä identiteettejä esiintyy saksan oman äidinkielen opetukseen osallistuvien lasten haastatteluissa? Missä
määrin tai millä tavoin oppilas kertoo kokevansa oman äidinkielen opetuksen vahvistavan suhdettaan saksan kieleen
ja kulttuuriin sekä kieliyhteisöön? Tutkimuksen pääkäsitteitä ovat kieli-identiteetti, oman äidinkielen opetus,
monikielisyys ja monikulttuurisuus.
Aineisto on kerätty haastattelemalla neljää kohderyhmään kuuluvaa lasta, metodina laadullinen teemahaastattelu.
Haastattelut toteutettiin syksyllä 2022. Aineiston analyysimetodina käytettiin laadullista sisällönanalyysia, jonka
avulla aineisto pelkistettiin ja jaettiin kolmeen pääkategoriaan: Käsitykset monikielisyydestä, oma kieli-identiteetti
sekä kokemukset oman äidinkielen opetuksesta.
Tärkeimpiä tutkimustuloksia on haastateltujen taustojen heterogeenisyys – heidän taustansa saksan kielen kanssa ja
syyt osallistua oman äidinkielen opetukseen ovat erilaisia. Oman äidinkieleen opetukseen osallistujat eivät ole
yhtenäinen ryhmä, minkä myös aiempi tutkimus on osoittanut. Haastatteluista käy ilmi, että monikielisyys on osa
oman äidinkielen opetukseen osallistuvien identiteettiä sekä arkea. Saksan kieli on tärkeä osa heidän identiteettiään
ja he identifioituvat sen puhujayhteisöön. Oman äidinkielen opetus on heille tärkeää ja vaikuttaisi tukevan kieli identiteettiä sekä vahvistavan kielitaitoja ja kulttuurintuntemusta. Haastateltujen mukaan monikielisyys ja oppilaiden
monikieliset taustat ovat vain hyvin vähäisesti esillä heidän kouluissaan, mikä voi kertoa koulujen oppilaiden
taustojen homogeenisyydestä, tai siitä, että oppilailla on monikielisiä ja -kulttuurisia taustoja, muttei niitä tehdä
näkyviksi.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5338]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sprachliche Identitäten der finnischen Studenten : Erfahrungen über die Bedeutung der deutschen, der schwedischen und der englischen Sprache für die Identität
Varvikko, Hanna (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kieli-identiteettejä suomalaisilla yliopisto-opiskelijoilla liittyy eri vieraisiin kieliin. Tutkimuksessa tarkasteltiin saksan, ruotsin ja englannin kielten merkityksiä ... -
Sprachliche Identitäten der Deutsch- und Schwedischstudentinnen
Ikonen, Kaisa (2018)Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia kieli-identiteettejä saksan- ja ruotsinopiskelijoilla on liittyen heidän opiskelemiinsa kieliin ja miten näitä identiteettejä muodostetaan vuorovaikutuksessa. Työssä ... -
Arjen monet kielet : kielten merkitys maahanmuuttajataustaisille oppilaille
Ylämäki, Annika (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen merkitys äidinkielellä ja muilla arjessa käytetyillä kielillä on maahanmuuttajataustaisille oppilaille. Tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaiden kielikäsityksiä ja ... -
Tavoitteena monikielisyyttä tukeva äidinkielen ja kirjallisuuden opetus
Aalto, Eija; Kauppinen, Merja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA ry, 2011)Traditionally, Finnish as a mother tongue has been separated from other school languages. Developing learners’ wider language repertoire has not been in focus or seen as an aim or underpinning value. This article discusses ...