Die multikulturelle Identität der zwei- oder mehrsprachigen Menschen : Auffassungen, Einstellungen und Erfahrungen zur multikulturellen Identität
Tekijät
Päivämäärä
2016Tutkielma selvittää miten kaksi- ja monikieliset henkilöt kokevat monikulttuurisen identiteettinsä sekä mahdollisen tuen tarpeen. Toisekseen tutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia käsityksiä ja ideoita kielten opettajilla oli sen suhteen, miten he voisivat tukea oppilaita heidän monikulttuurisen identiteettinsä kanssa.
Suomessa syksyllä 2016 käyttöön otettava perusopetuksen perussuunnitelma painottaa mm. monikulttuurisuutta yhdessä kielten ja kulttuurisen osaamisen kanssa sekä oppilaiden yksilöllistä kasvua kokonaisvaltaisesti tukien. Sekä opettajien että oppilaiden erilaiset ja mitä monimuotoisimmat identiteetit ovat suuressa roolissa luokkahuoneessa, minkä vuoksi aihe on mm. luokkahuoneen sisäiselle vuorovaikutukselle tärkeä. Opettajien tuen merkitystä aiheen tiimoilta on tutkittu vähäisesti. Näistä syistä tämän tutkielman tarkastelun kohteena oli myös opettajan tuen merkitys kaksi- ja monikielisten henkilöiden identiteetin suhteen.
Aineisto kerättiin huhtikuussa 2016 haastattelemalla kuutta äidinkieleltään kaksikielistä henkilöä sekä viittä kieltenopettajaa. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Tämän jälkeen haastattelusta saatu aineisto litteroitiin, kategorisoitiin sekä teemoiteltiin. Lopuksi aineistosta nousseet teemat analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksesta selvisi, että kaksi- ja monikieliset henkilöt kokivat ja määrittelivät oman kaksi- tai monikielisyytensä sekä monikulttuurisuutensa todella eri tavoin. Kaikille haastatel¬luille kuitenkin yhteistä oli monikulttuurisuuden kokeminen rikkautena, vaikka osa koki sen samalla todella haasteellisena. Osa näki tarvetta opettajan tuelle monikulttuurisuuden suhteen, osa taas ei. Opettajien osalta tuli esille, että kokemuksen puutteen vuoksi jokin lisäkoulutus aiheen tiimoilta vaikuttaisi olevan hyödyllinen. Merkitsevää oli, että opettajat kokivat monikulttuurisuuden identiteetin tukemisen monimutkaisena asiana erinäisistä syistä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Universitäten zwischen Mehrsprachigkeit und „international English“ : Sprachideologien und Einstellungen des Personals finnischer Universitäten zu Mehrsprachigkeit und Deutsch
Ylönen, Sabine; Heimonen, Emmi (Division of Germanic Languages, Literatures and Linguistics der Universität Alberta, 2017)In Finnland wird Mehrsprachigkeit traditionell geschätzt. Im Zeitalter von Globalisierung und Internationalisierung mit Englisch als Lingua franca muss man sich jedoch auch fragen, welchen Wert andere Sprachen als Englisch ... -
”Es ist schön, dass ich immer noch irgendwo Deutsch sprechen kann“ – sprachliche Identitäten der mehrsprachigen Kinder und ihre Erfahrungen mit dem muttersprachlichen Ergänzungsunterricht des Deutschen
Moisio, Aino (2023)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, minkälaisia kielellisiä identiteettejä saksan kielen oman äidinkielen opetukseen osallistuvilla monikielisillä lapsilla on, sekä millaisia kokemuksia heillä on oman ... -
Sprachliche Identitäten der finnischen Studenten : Erfahrungen über die Bedeutung der deutschen, der schwedischen und der englischen Sprache für die Identität
Varvikko, Hanna (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kieli-identiteettejä suomalaisilla yliopisto-opiskelijoilla liittyy eri vieraisiin kieliin. Tutkimuksessa tarkasteltiin saksan, ruotsin ja englannin kielten merkityksiä ... -
Nationale Identität bikultureller Personen : Gedanken zur finnisch-deutschen Identität und zur Heimat
Ekman, Heljä (2015)Kaksikulttuurisuus yleistyy globalisaation myötä. Tieto siitä, miten se vaikuttaa yksilöllisellä tasolla on kuitenkin vähäistä. Tämän työn keskeinen kysymys on, kummassa maassa koti sijaitsee, kun henkilö on asunut kahdessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.