Die berufliche Identität der künftigen multidisziplinären Sprachexperten : Erfahrungen aus der Fachrichtung Deutsche Sprache und Kultur
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Nykyajan tietoyhteiskunnan työelämässä yhä keskeisempää on tieto- ja asiantuntijatyö, joka vaatii kielen ja kielenkäytön tuntemusta. Lisäksi palkkatyössäkin korostuu yrittäjämäinen ote työhön sekä jatkuva muutos, joiden takia on tärkeää tuntea itsensä ja osaamisensa suhteessa työhön ja ammattiin. Tätä itsetuntemusta voidaan kuvata ammatillisen identiteetin käsitteellä. Näiden yhteiskunnallisten aspektien innoittamana tässä maisterintutkielmassa tutkitaan tulevien monialaisten kieliasiantuntijoiden ammatillista identiteettiä. Tutkimuksen tarkoitus on saada selville, mistä aineksista tulevat monialaiset kieliasiantuntijat kokevat ammatillisen identiteettinsä muodostuvan, miten se kehittyy ja millaisia tuntemuksia kehitysprosessiin liittyy. Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin tulevat saksan kielen ja kulttuurin monialaiset kieliasiantuntijat, koska heitä ei ole aikaisemmin tutkittu ammatillisen identiteetin näkökulmasta.
Tämän laadullisen tutkimuksen materiaali kerättiin fokusryhmähaastattelun avulla. Haastateltavana oli kolme monialainen kieliasiantuntija -opinto-ohjelman saksan kielen ja kulttuurin opintosuunnan maisterivaiheen opiskelijaa. Haastattelussa oli käytössä tarkempia kysymyksiä sisältävä temaattinen runko, jossa käsiteltiin neljää teemaa. Lisäksi haastattelutilanteessa kysyttiin tarpeen tullen tarkentavia kysymyksiä. Materiaalia tarkasteltiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustuloksista selviää, että tulevien monialaisten kieliasiantuntijoiden ammatillinen identiteetti koostuu kolmesta laajemmasta alueesta: (saksan) kielen ja kulttuurin taidot, yleiset työelämätaidot ja henkilökohtaiset ominaisuudet. Ammatillisen identiteetin muodostuminen on koko elämän mittainen prosessi ja tulevilla monialaisilla kieliasiantuntijoilla tämä prosessi on alussa. Ensimmäisten opiskeluvuosien aikana ammatillinen identiteetti kehittyy nopeasti, kun opiskelijat alkavat ymmärtää, millaisia mahdollisuuksia koulutus tarjoaa tulevaan työelämään. Tulevien monialaisten kieliasiantuntijoiden ammatillinen identiteetti linkittyy vahvasti heidän osaamisalueisiinsa, kiinnostuksenkohteisiinsa ja vahvuuksiinsa, joiden takia jokaisen kieliasiantuntijan ammatillinen identiteetti on hyvin yksilöllinen. Nähtävissä on kuitenkin myös runsaasti yhdistäviä tekijöitä siinä, mikä valintoja ohjaa. Opiskelijat osaavat hyvin reflektoida tähän mennessä kertynyttä itsetuntemustaan ja osaamistaan ja pohtia tulevaisuuden suuntia, vaikka oman ammatillisen identiteetin kehittymisprosessiin liittyy myös itsekriittisyyttä ja epävarmuutta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sprachliche Identitäten der finnischen Studenten : Erfahrungen über die Bedeutung der deutschen, der schwedischen und der englischen Sprache für die Identität
Varvikko, Hanna (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kieli-identiteettejä suomalaisilla yliopisto-opiskelijoilla liittyy eri vieraisiin kieliin. Tutkimuksessa tarkasteltiin saksan, ruotsin ja englannin kielten merkityksiä ... -
”Es ist schön, dass ich immer noch irgendwo Deutsch sprechen kann“ – sprachliche Identitäten der mehrsprachigen Kinder und ihre Erfahrungen mit dem muttersprachlichen Ergänzungsunterricht des Deutschen
Moisio, Aino (2023)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, minkälaisia kielellisiä identiteettejä saksan kielen oman äidinkielen opetukseen osallistuvilla monikielisillä lapsilla on, sekä millaisia kokemuksia heillä on oman ... -
Die multikulturelle Identität der zwei- oder mehrsprachigen Menschen : Auffassungen, Einstellungen und Erfahrungen zur multikulturellen Identität
Jyräkoski, Heini (2016)Tutkielma selvittää miten kaksi- ja monikieliset henkilöt kokevat monikulttuurisen identiteettinsä sekä mahdollisen tuen tarpeen. Toisekseen tutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia käsityksiä ja ideoita kielten ... -
”Mä en oo natiivi ja se on ihan fine” : ei-äidinkielisten suomenopettajien kielelliset ja ammatilliset identiteetit ja positiot
Harjuveteläinen, Jenna (2023)Tässä tutkielmassa tarkastellaan neljän suomea toisena tai vieraana kielenä oppineen suomenopettajan kielielämäkertoja. Kyseessä on ensimmäinen tutkimus, joka keskittyy nimenomaisesti ei-äidinkielisten suomen kielen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.