Esiopetushenkilöstön kokemukset liikunnan merkityksestä ylivilkkaan ja/tai tarkkaavaisuus- ja keskittymispulmaisen lapsen keskittymiskykyyn.
Tutkimuksessa tarkastellaan sitä, voidaanko lyhyen liikunnallisen tauottamisella avulla tukea lapsen keskittymistä opetuksen ja ohjatun toiminnan aikana. Toiminnan tauottamisen toteuttamisessa on olennaista suunnitella toiminta väljästi, jolloin opetusta voidaan tauottaa ja selittää lapselle miten ja missä tauottaminen tapahtuu. Tutkimuksessa havaittiin opetuksen tauottamisen lyhyen liikunnallisen toiminnan avulla tukevan lapsen keskittymiskykyä ja vireystilaa.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien käsityksiä koulupäivän aikaisen liikunnan merkityksestä lasten oppimiseen alakoulussa
Jatkola, Toni (2023)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on koulupäivän aikaisen liikunnan merkityksestä lasten oppimiseen. Tutkimuksessa selvitetään lisäksi, millaisia erilaisia käsityksiä ... -
“Se oli silmiinpistävää, et ne pyssyt ilmesty heti niihin leikkeihin” : varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia globaalille kriisiuutisoinnille altistuneen lapsen kohtaamisesta
Latvala, Karoliina; Metsäranta, Wilma (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia globaalin kriisiuutisoinnin ilmenemisestä varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tutkimme heidän pystyvyyden kokemuksiaan näiden kriisien käsittelyssä ... -
”Eriyttäminen lisää liikunnan iloa, osallisuutta ja osallistumista, onnistumisen elämyksiä ja myös fyysistä aktiivisuutta” : liikuntaa opettaneiden kokemuksia eriyttämisen merkityksestä 7–9.lk oppilaiden osallistumiseen liikuntatunneilla
Joutsen, Laura; Vartianen, Pia (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin liikuntaa opettaneiden kokemuksia siitä mikä merkitys eriyttämisellä koettiin olevan yläasteikäisten oppilaiden osallistumiseen ja osallisuuteen koulun liikuntatunneilla. Tutkimuksen ... -
Liikunta keinona lievittää aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön oireita lapsilla ja nuorilla
Sundén, Emilia (2024)Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus, jonka tavoitteena on tarkastella liikunnan keinoja lievittää aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön (Attention Deficit Hyperactivity Disorder; ADHD) oireita 6–17-vuotiailla ... -
Minä koululaisena : lukivaikeuden sekä ADHD:n inattentio- ja hyperaktiivisuusoireiden yhteydet lapsen oppijaminäkuvaan
Lampi, Meeri; Salo, Meri (2023)Lukivaikeudella tarkoitetaan lukemisen ja kirjoittamisen vaikeutta, joka ilmenee muun muassa lukusujuvuuden heikkoutena. Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriöllä (ADHD) puolestaan tarkoitetaan kehityksellistä häiriötä, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.