Luokanopettajien käsityksiä koulupäivän aikaisen liikunnan merkityksestä lasten oppimiseen alakoulussa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan, millaisia käsityksiä luokanopettajilla
on koulupäivän aikaisen liikunnan merkityksestä lasten oppimiseen. Tutkimuksessa
selvitetään lisäksi, millaisia erilaisia käsityksiä luokanopettajilla on
koulupäivän aikaisen liikunnallisten menetelmien käyttämisestä ja niiden merkityksestä
oppilaiden oppimiseen. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan
oppimisen lähtökohtia ja liikuntaa oppimisen tukimuotona. Lisäksi käsitellään
koulupäivän aikaista liikunnallisuutta koulun toimintakulttuurin, opettajan pedagogiikan
ja menetelmien näkökulmista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusmenetelmällisenä
lähestymistapana toimii fenomenografinen tutkimussuuntaus. Tutkimuksen
aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Webropol-kyselytyökalun
avulla. Tutkimuksen kohdejoukko muodostui alakoulun 1–6. luokkien luokanopettajista.
Tutkimukseen vastasi yhteensä 17 luokanopettajaa Kokkolan, Iin
ja Oulun kunnista.
Tutkimuksen tulosten mukaan koulun toimintakulttuuriin kuuluvat oppimisympäristö
ja oppilaan rooli olivat merkittäviä asioita liikunnallisten menetelmien
sisällyttämisessä koulupäivään. Menetelmien käytössä keskeisenä asiana
nähtiin opettajan pedagogiset ratkaisut ja lasten hyvinvoinnin edistäminen. Liikuntaa
voitiin sisällyttää koulupäivään oppitunteihin integroitujen leikkien, taukojumpan
ja toiminnallisten tehtävien kautta. Liikunnan ja oppimisen yhteys
esiintyi tuloksissa oppimaan oppimiseen liittyvien vuorovaikutuksen, keskittymiskyvyn
ja motivaation kautta. Liikunnan yhteys oppimiseen ilmeni myös kognitiivisia
taitoja edistävien motoristen taitojen ja muistin kehittymisenä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Fyysisen aktiivisuuden merkitys alakouluikäisten lasten pedagogiseen hyvinvointiin koulupäivän aikana luokanopettajien näkökulmasta
Korpipää, Pekka; Pohjola, Jonna (2024)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkimme alakouluikäisten omaehtoista-, sekä ohjattua lasten fyysistä aktiivisuutta koulupäivän aikana luokanopettajien näkökulmasta. Toteutimme pro -gradu työn laadullisena tutkimuksena, ... -
Viides- ja kuudesluokkalaisten käsityksiä liikunnan merkityksestä hyvinvoinnille
Kilja, Sanna (2008) -
Esiopetushenkilöstön kokemukset liikunnan merkityksestä ylivilkkaan ja/tai tarkkaavaisuus- ja keskittymispulmaisen lapsen keskittymiskykyyn.
Arvola, Sanna (2023)Tutkimuksessa tarkastellaan sitä, voidaanko lyhyen liikunnallisen tauottamisella avulla tukea lapsen keskittymistä opetuksen ja ohjatun toiminnan aikana. Toiminnan tauottamisen toteuttamisessa on olennaista suunnitella ... -
Tukea tarvitsevien lasten vapaa-ajan liikunta-aktiivisuus, ohjattu liikunnan harrastaminen ja liikunnan esteet
Pikkupeura, Vilma; Asunta, Piritta; Villberg, Jari; Rintala, Pauli (Liikuntatieteellinen seura, 2020)Lasten ja nuorten terveyskäyttäytymistä on tutkittu koululaisilta jo vuosikymmeniä laajoissa kansallisissa kyselytutkimuksissa, mutta erityiskoulussa tai -luokalla opiskelleet oppilaat ovat jääneet näiden tutkimusten ... -
Lasten käsityksiä lukemisen merkityksestä ja lukemaan oppimisesta
Marttila, Juho Salomoni (2016)Lukeminen on ihmisen sosiaalisen toiminnan perustaito, jota sekä opitaan että opetetaan. Lukutaidon saavuttamisessa lukijalla itsellään on merkittävä rooli ja aloittelevan lukijan lukumotivaatiota on kannustettava heti ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.