Young consumers on social media
Julkaistu sarjassa
JYU DissertationsTekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author & University of Jyväskylä
Social media plays an ever-increasing role in young consumers’ lives, who are active users of social media. In this study, young consumers are referred to as consumers aged 15–35. Young consumers are constantly exposed to consumption-related content on social media. For instance, a variety of products and services are constantly advertised on YouTube, Instagram, and TikTok. Notably, many of these products and services are endorsed by social media influencers, such as YouTubers, who have a significant effect on young consumers’ purchase intentions, buying decisions, and brand attitudes. On the other hand, young consumers can also actively read other consumers’ product reviews before making purchase decisions and contact brands directly via social media. Thus, prior consumption research can be roughly classified into two streams: the first stream treats consumers as passive targets, while the second stream treats consumers as active agents. However, to the best of the author’s knowledge, there is a lack of a comprehensive understanding of young people’s role as consumers in the social media environment. This dissertation takes a cross-cultural perspective by investigating the role of young Finnish, British, and American consumers in the social media context from two opposing perspectives. First, this study will consider young people as active and determined consumers who utilize the assets of social media for their own purposes. Second, this study will focus on the role of young consumers as targets of influence in the social media context, whose attitudes, values, and behaviors are influenced by external sources, such as peers and social media influencers. This dissertation draws on widely used theories from the fields of sociology, marketing, social psychology, and communication but discusses them in the modern social media context. The present study is based on four sub-studies and utilizes three datasets, including young Finnish, British, and American participants. This study uses only quantitative methods. This study was guided by research questions related to young consumers’ roles in social media as targets of influence and active agents. Thus, by addressing these research questions, this study contributes to filling the significant gap in previous research by providing a deeper understanding of how young consumers from different countries are simultaneously active consumers and targets of influence in the social media context. What unites the sub-studies of this dissertation, in addition to the fact that they focus on young consumers, is the context of social media. The first and fourth articles discuss how young consumers’ values, purchase intentions, and behaviors are influenced by social media influencers. The second and third articles focus on young people’s consumer activism on social media and how young people use consumer goods and consumer symbols to give the impression of possessing a high social status. The results indicate that young consumers can be seen both as active consumers and as targets of influence. In terms of being targets, the results show that certain social media influencers can contribute to the development of young people’s materialistic values and higher purchase intentions. In addition, the findings reveal that social media influencers can affect young consumers’ actual consumer behaviors. On the other hand, the results also showed that young people actively participate in consumption-oriented impression management on social media and are active boycotters, which highlights their active role as consumers.
Keywords: consumption, social media, young consumers
...
Sosiaalinen media on muokannut erityisesti nuorten kulutuskäyttäytymistä ja nuorten rooli kuluttajina sosiaalisessa mediassa on kahtiajakoinen. Nuoret käyttävät aktiivisesti sosiaalisen median alustoja, joille yritykset ja brändit kohdentavat jatkuvasti lisää mainontaa. Yritykset tekevät myös kaupallista yhteistyötä somevaikuttajien kanssa, joita nuoret seuraavat erityisen aktiivisesti. Näin ollen nuoret ovat jatkuvasti kaupallisen vaikuttamisen kohteena. Toisaalta nuoret voidaan nähdä myös aktiivisina kuluttajina sosiaalisessa mediassa. He voivat osallistua tai järjestää kuluttajaboikotteja somessa, kirjoittaa ja lukea tuotearvosteluja ennen ostopäätöksen tekemistä ja rakentaa omaa identiteettiään somessa kulutusvalintojen kautta. Nuorten kulutustottumuksia ja arvoja sekä niihin vaikuttavia tekijöitä tulisi tutkia enemmän, koska tieto esimerkiksi ylikuluttamisen tai impulssiostamiseen vaikuttavista tekijöistä olisi esimerkiksi maapallon kestokykyä ja nuorten velkaantumista ajatellen tärkeää. Tästä huolimatta aihetta ei ole tutkittu riittävästi. Tarkastelen väitöskirjassani sosiaalisen median roolia nuorten 15-35-vuotiaiden kuluttamisessa. Väitöskirja sisältää neljä osatutkimusta, joissa on käytetty useita kvantitatiivisia menetelmiä kuten regressioanalyysia, varianssianalyysia, latenttia profiilianalyysia ja konfirmatorista faktorianalyysia. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Väitöskirjan tulokset osoittavat, että nuoret kuluttajat ovat sosiaalisen median kentällä samanaikaisesti sekä aktiivisia toimijoita että vaikuttamisen kohteita. Tuloksista käy ilmi, että esimerkiksi somevaikuttajat vaikuttavat nuorten materialistisiin arvoihin, ostoaikeisiin ja kulutuskäyttäytymiseen. Toisaalta tulokset osoittavat myös, että nuoret ovat aktiivisia kuluttajia boikotoidessaan erilaisten yritysten tuotteita ja palveluja. Havaitsimme myös, että nuoret voivat luoda aktiivisesti ideaalikuvaa itsestään kuluttajina sosiaalisessa mediassa esimerkiksi lisäämällä kuvia, jotka liioittelevat heidän varallisuuttaan. Väitöskirja vastaa lisääntyneeseen tarpeeseen tutkia nuoria sosiaalisen median alustoilla ja antaa konkreettisia neuvoja esimerkiksi yrityksille, tutkijoille ja poliittisille päättäjille.
Avainsanat: nuoret kuluttajat, sosiaalinen media, kuluttaminen
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-9823-3ISSN Hae Julkaisufoorumista
2489-9003Julkaisuun sisältyy osajulkaisuja
- Artikkeli I: Tuominen, J., Rantala, E., Reinikainen, H., & Wilska, T.-A. (2022). Modern- day socialization agents: The connection between social media influencers, materialism, and purchase intentions of Finnish young people. The Journal of Social Media in Society, 12(1), 21–48. Full text
- Artikkeli II: Tuominen, J., Rantala, E., Reinikainen, H., Luoma-aho, V., & Wilska, T.-A. (2022). The brighter side of materialism : Managing impressions on social media for higher social capital. Poetics, 92, Article 101651. DOI: 10.1016/j.poetic.2022.101651
- Artikkeli III: Tuominen, J., Rantala, E., Tolvanen, A., Luoma-aho, V., & Wilska, T.-A. (2022). Young Consumers’ Boycotting Profiles in the UK and Finland : A Comparative Analysis. Journal of International Consumer Marketing, Early online. DOI: 10.1080/08961530.2022.2140465. JYX: jyx.jyu.fi/handle/123456789/85258
- Artikkeli IV: Tuominen, J., Rantala, E., Nyrhinen, J., Reinikainen, H., Warren, C., Wilska, T-A. When does parasocial interaction make influencers more influential? In review.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- JYU Dissertations [852]
- Väitöskirjat [3571]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Social eWOM in consumers´ decision-making process and the effect of COVID-19 pandemic on consumers´ social media behavior
Karjala, Pinja (2021)Sosiaalinen media on tänä päivänä olennainen osa kuluttajien päivittäistä yhteydenpitoa ja lisäksi se toimii arvokkaana tiedonlähteenä. Kuluttajat ottavat vaikutteita toisilta kuluttajilta ja enenevissä määrin vaikutteille ... -
Examining the influence of consumer-to-consumer eWOM source credibility on brand awareness, purchase intention, eWOM intention, and eWOM behavior in Facebook
Krasila, Henriikka (2021)Teknologian nopea kehitys on luonut tilaa uusille sosiaalisen median alustoille ja sosiaalisille verkostoille. Tämän seurauksena kuluttajista on tullut yhä aktiivisempia erilaisissa online-yhteisöissä. Toisin sanoen, he ... -
Would you mind your language, please? : Consumer Incivility on Social Media Platforms
Bhutto, Maqsood H.; Shaikh, Aijaz A.; Karjaluoto, Heikki (International Consortium for Electronic Business, 2022)Consumer incivility on social media platforms has recently gained the attention of academic researchers. However, few studies have presented the role that consumer incivility plays in forming social media perspectives (e.g. ... -
Consumers’ views on utilizing social media influencers in organization’s CSR communication
Korpiala, Ella (2022)Corporate social responsibility (CSR) has become a global norm to observe and there is an increasing interest in utilizing social media influencers (SMIs) in organization’s CSR communication. Further research on consumer ... -
The Role of Social Media in the Creation of Young People’s Consumer Identities
Wilska, Terhi-Anna; Holkkola, Matilda; Tuominen, Jesse (SAGE Publications, 2023)This article explores how young people construct and express their consumer identities via their consumption styles on social media. The importance of commercial content on social media, such as the postings of social media ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.