"Just let me buy my thing!" : A survey study on consumers' perceptions of social influence in E-Commerce
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkielma tutki sosiaalisen vaikuttamisen keinoja verkkokaupassa. Kuluttajien käyttäytymiseen vaikuttaminen on nykyään yleistä, mutta se ei ole saanut kaipaamaansa huomiota tutkimusmaailmassa. Etenkin tutkimus siitä, milloin kuluttaja kokee vaikuttamisyritykset manipulointiyrityksinä, on ollut harvassa. Tämä tutkielma käyttää asiakaskokemuksen muodostumista verkkokaupassa (online customer experience, OCE) lähtökohtana selittämään sitä, miksi yleisiä vaikuttamisen keinoja on usein vaikea luokitella vaikuttamis- tai manipulaatioyrityksiksi. OCE:n mukaan jokainen kuluttaja muodostaa subjektiivisen näkemyksensä kuluttajakokemuksesta vieraillessaan verkkokauppojen sivuilla, ja tämä vaikuttaa siihen, miten kuluttaja kokee hänen käyttäytymiseensä kohdistuvat vaikuttamisyritykset. Tässä tutkimuksessa yleisesti käytetyistä sosiaalisen vaikuttamisen keinoista perehdyttiin arvosteluihin, tuote-ehdotuksiin, badgeihin, ja aktiivisuusilmoituksiin. Tutkimusmetodina oli verkkokysely, jonka avulla pyrittiin selvittämään A) Mitkä näistä vaikuttamisen keinoista koetaan digitaalisina tönäisyinä (vaikuttaminen) ja mitkä synkkinä suunnittelumalleina (manipulaatio); sekä B) Mitkä tutkittavien piirteistä vaikuttivat heidän arviointeihinsa vaikuttamisen keinoista. Arvostelut ja tuote-ehdotukset koettiin digitaalisina tönäisyinä, ja badget ja aktiivisuusilmoitukset synkkinä suunnittelumalleina. Nuoremmat, vähemmän koulutetut vastaajat, joilla oli korkeampi neuroottisuus ja epävarmuuden välttely, olivat alttiimpia synkille suunnittelumalleille kuin vastaajat, joilla oli korkea suostuttelutietämys ja skeptisyys mainontaa kohtaan. Tämä tutkimus hyödyttää sekä verkkokauppatoimijoita että päättäjiä ymmärtämään, miten kuluttajat kokevat heihin kohdistuvat vaikuttamisyritykset verkkokaupassa.
...
This study aimed to shine a light on social influence-based patterns in E-Com- merce. Influencing consumer behavior online is nowadays commonplace, but re- search on when a persuasion attempt becomes an attempt at manipulation has been scarce. This thesis used the concept of online customer experience (OCE) as a start-off point to explain why commonly used social influence-based patterns can rarely be unanimously categorized as digital nudges or dark patterns. Ac- cording to OCE, each consumer forms a highly subjective perception of a service provider and their experience when shopping online, and this ultimately affects how patterns used in E-commerce are perceived. The commonly used social in- fluence-based patterns considered in this study were ratings and reviews, prod- uct recommendation systems, product badges, and activity messages. This study used an online survey to determine a) Which patterns are considered digital nudges and dark patterns; and b) Which traits in consumers are linked to their categorization of patterns. Of the patterns considered, ratings and reviews and product recommendation systems were considered as digital nudges, and prod- uct badges and activity messages were perceived as dark patterns. Younger, less educated people who score high in neuroticism and uncertainty avoidance are more susceptible to dark patterns, as are people whose persuasion knowledge and advertisement skepticism are low. This thesis provides significance to both E-Commerce retailers and policymakers by providing information on how con- sumers perceive attempts at influencing their behavior.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28096]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
What Prevents Consumers from Making Responsible Online Purchases?
Kemppainen, Tiina; Makkonen, Markus; Frank, Lauri (University of Maribor, 2023)The objective of this qualitative study is to examine and describe what prevents consumers from making responsible online purchases. The data were collected during February and March 2023 with an online survey. The data ... -
Inbound marketing : practical aspects of promoting goods and services in e-commerce
Baranchenko, Yevhen; Aksom, Herman; Zhylinska, Oksana; Firsova, Svitlana; Datskova, Daryna (Sumy State University, 2019)This paper summarizes the features of the functioning of e-commerce in Ukraine. It has been proven that the activity of e-shops as important subjects of the e-commerce market is under-regulated. This leads to consumer ... -
Consumer behavior and marketing in the e-commerce of cosmetics
Ojanaho, Karoliina (2020)Verkkokaupan suosio on kasvanut kiihtyvästi useamman vuoden ajan. Kosmetiikan verkkokauppaa on tutkittu suppeasti aiemmissa tutkimuksissa, kuten myös sitä, miten asiakkaat saadaan ostamaan kosmetiikkaa verkkokaupan kautta. ... -
Exploring the effects of market scarcity on consumers’ demand for rarity in the wildlife trade
Hausmann, Anna; Cortés-Capano, Gonzalo; Di Minin, Enrico (Elsevier, 2023)Consumers’ preferences for rarity in the wildlife trade can potentially lead to unsustainable exploitation of species in the wild, further increasing their desirability and price in the market as species become rarer. ... -
Investigating switching intention of e-commerce live streaming users
Ye, Dingyu; Liu, Fufan; Cho, Dongmin; Jia, Zhengzhi (Cell Press, 2022)As a new way of shopping, e-commerce live streaming (ELS) has gained unprecedented growth and popularity in the past years, especially in China. Because of the considerable rivalry in the ELS market, users frequently switch ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.