Kokemuksen rakenne : mielen sisältöjen tunnistaminen
Ihmistä tutkivat monet tieteet. Jotkut niistä selvittävät hänen fyysistä olemustaan, kun taas toiset paneutuvat ihmislajin yhteisöihin, yhteiskuntiin ja elämäntapoihin. Tässä teoksessa tarkastellaan tutkimusalueita, jotka perinteisesti kuuluvat psykologian ja filosofian alueelle. Tutkimuksen kohteena on ihmisen kokemus, jossa voidaan kulttuurista riippumatta havaita ajatus-, tunne- ja tahtorakenteita. Toisaalta on mahdollista tarkastella myös mielikuvia ja halumuodosteita. Tärkeitä ovat myös aistimukset ja havaintorakenteet. Kieli heijastaa olemassa olevia kokemuksen osatekijöitä osuvasti. Tähän teokseen perehtymällä voi lisätä kykyään tunnistaa psyyken vaihtelevia muotoja. Ihmisen hermoston ja aivojen toiminnan perustalta kehittyy hämmästyttävän selkeitä mielen sisäisiä ilmiöitä. Aivot ovat fyysisesti ikään kuin sekavaa harmaata massaa, mutta mielen toiminta ja järjestys ovat ihmislajille tyypillistä. Tässä ei olla niinkään kiinnostuneita mielen sisällöistä, vaan etupäässä mielen rakenteista ja funktioista. Seuraavat tarkastelut perustuvat näkemykseen, että psyyke koostuu kolmesta peruslaadusta eli lyhyesti ajattelusta, tunteesta ja tahdosta. Kyseessä ovat laajat ilmiöt, joten oikeampaa olisi puhua vaikkapa ajatusolemuksesta (kognitiivisista prosesseista), tunne-elämästä (emootioista) ja tahtotoiminnoista. Tässä käytetään usein kuitenkin lyhyitä ilmaisuja ajattelu, tunne ja tahto, vaikka niillä tarkoitetaan moniulotteisia rakenteita. Ne kietoutuvat monin tavoin keskenään ja esiintyvät yhtä aikaa kokemuksessa, eikä niiden välillä ole selvää rajaa kokemuksen hetkellä.
...
ISBN
978-951-39-9852-3Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Digitoidut julkaisut [271]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
360°-sisältöjen keskiössä : miten suomalaisissa mediataloissa suhtaudutaan 360°-sisältöihin?
Valtonen, Oskari (2019)Selvitän tässä tutkielmassa, miten suomalaisissa mediataloissa suhtaudutaan 360°-sisältöihin (2018). Päätarkoituksenani on ymmärtää ilmiötä ja sen ilmenemistä mediaorganisaatioissa. Selvitän samalla, miltä journalististen ... -
Sosiaalisen median sisältöjen vaikutus ravintola-asiakkaan brändisitoutumiseen ja ostoaikomukseen
Nousiainen, Maija (2024)Sosiaalinen media on tärkeä kanava sekä yrityksille että kuluttajille. Yritykset hyödyntävät sosiaalista mediaa markkinoinnin ja asiakassuhteiden rakentamisen välineenä, kun taas kuluttajat käyttävät sitä inspiraation ... -
Monilukutaidon opetus on sisältöjen integrointia ja uudenlaista pedagogiikkaa
Kallionpää, Outi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)Monilukutaitoa kuvataan sateenvarjokäsitteeksi, joka sisältää kaikki nykymaailmassa tarvittavat lukutaidot. Useat opettajat kokevat, että monilukutaito tarkoittaa perustaidoista erillistä media- ja digitaalisuuskasvatusta, ... -
Ammatillisen peruskoulutuksen äidinkielen oppikirjat : sisältöjen ja ammattialan integroinnin tarkastelua
Leppänen, Heli (2010)Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millaisia oppisisältöjä ammatillisen perusasteen äidinkielen oppikirjoissa on ja miten niissä yhdistetään äidinkieltä ammattiopintoihin. Lisäksi tarkas-telin, miten kirjoissa olevat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.