Sosiaalisen median sisältöjen vaikutus ravintola-asiakkaan brändisitoutumiseen ja ostoaikomukseen
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Sosiaalinen media on tärkeä kanava sekä yrityksille että kuluttajille. Yritykset hyödyntävät sosiaalista mediaa markkinoinnin ja asiakassuhteiden rakentamisen välineenä, kun taas kuluttajat käyttävät sitä inspiraation etsimiseen, tuotteiden ja palveluiden arvioimiseen ja niihin tutustumiseen sekä yhteydenpitoon brändien kanssa.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten erilaiset sosiaalisen median sisällöt vaikuttavat kuluttajan brändisitoutumisen eri ulottuvuuksiin ja ostoaikomukseen sekä tarkastella brändisitoutumisen ja ostoaikomuksen välistä suhdetta ravintola-alalla. Aiemman kirjallisuuden avulla määriteltiin neljä sosiaalisen median sisältökategoriaa, tiedottava, tuottoisa, viihdyttävä ja suhteellinen sisältö, joiden vaikutusta tarkasteltiin affektiiviseen, kognitiiviseen ja behavioraaliseen sitoutumiseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin kvantitatiivisin menetelmin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksen otos koostui suomalaisista ruokaravintola-asiakkaista ja kyselyyn vastasi 269 henkilöä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että selittävistä muuttujista tiedottavalla ja suhteellisella sosiaalisen median sisällöllä on positiivinen vaikutus kuluttajan sitoutumiseen brändiin ja ostoaikomukseen. Aiemmista tutkimuksista poiketen viihdyttävällä ja tuottoisalla sisällöllä ei ole vaikutusta brändisitoutumiseen. Saadut tulokset vahvistavat aiempien tutkimuksien näkemystä siitä, että asiakkaan sitoutuminen brändiin vaikuttaa positiivisesti asiakkaan ostoaikomukseen. Tulosten perusteella ravintola-asiakkaan aikomusta asioida tietyssä ravintolassa ennustaa affektiivinen ja behavioraalinen sitoutuminen. Nämä havainnot korostavat vuorovaikutteisen ja informatiivisen sosiaalisen sisällön sekä kiintymyksen ja aktivoitumisen merkitystä ravintola-asiakkaan käyttäytymisen ennustajina.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mikä tekee työnantajasta houkuttelevan? : työnantajamielikuvan ja sosiaalisen median vaikutus työnhakukäyttäytymiseen
Lehtinen, Elina (2019)Työnantajamielikuvan rakentaminen on pitkäjänteistä strategista toimintaa, jonka tavoitteena on houkuttelevan työnantajaidentiteetin rakentaminen ja työnantajaan liitettävien mielikuvien hallinta. Erityisesti asiantuntija-aloilla, ... -
Muodin sosiaalisen median vaikuttajien ja blogien vaikutus eteläkorealaisten seuraajiensa kulutuskäyttäytymiseen
Kasurinen, Anna (2020)Muodin sosiaalisen median vaikuttajista on tullut mielipidejohtajia, jotka jakavat tietoa muodista muille kuluttajille ja vaikuttavat näiden kulutuskäyttäytymiseen. Muotiyritykset tekevät yhteistyötä vaikuttajien ja blogien ... -
Luottamuksen edellytykset ja vaikutus ostoaikomukseen sosiaalisessa kaupassa
Kuutti, Max (2023)Kaupankäynti verkossa kehittyy jatkuvasti ja sen uusimpana muotona voidaan pitää sosiaalista kaupankäyntiä. Sosiaalisen median alustoilla toimivat sosiaaliset kaupat tarjoavat yrityksille ja kuluttajille uusia mahdollisuuksia ... -
Tuotevideon vaikutus kuluttajan ostoaikomukseen
Avikainen, Olli Emil Aleksi (2024)Viime vuosikymmenten aikana verkkokaupan suosio on kasvanut merkittävästi, minkä seurauksena myös kuluttajien ostokäyttäytymisessä on havaittu joitakin muutoksia. Siirtyminen pois fyysisestä asiakaskohtaamisesta on nimittäin ... -
Asiakkaan ostopolku ja tuotearvostelut : tuotearvostelujen vaikutus asiakkaan ostopolkuun verkkokaupassa
Punkkinen, Toni (2015)Teknologisten kanavien kehitys on kasvattanut tutkijoiden kiinnostusta kuluttajien ostoprosessia kohtaan. Lisäksi verkossa esiintyvien tuotearvostelujen vaikutusta ostopää- tökseen on tutkittu nykyään paljon. Asiakkaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.