University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Ammatillisen peruskoulutuksen äidinkielen oppikirjat : sisältöjen ja ammattialan integroinnin tarkastelua

Thumbnail
View/Open
400.3Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Leppänen, Heli
Date
2010
Discipline
Suomen kieliFinnish

 
Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millaisia oppisisältöjä ammatillisen perusasteen äidinkielen oppikirjoissa on ja miten niissä yhdistetään äidinkieltä ammattiopintoihin. Lisäksi tarkas-telin, miten kirjoissa olevat sisällöt vastaavat opetussuunnitelman perusteissa olevia keskeisiä sisältöalueita ja oppimistavoitteita. Tutkimukseni pääaineistona oli kolme oppikirjaa. Tekemällä taitavaksi on yleisesti ammattioppilaitoksille tarkoitettu oppikirja. Tehtävänä äidinkieli on tehty erityisesti tekniikan ja liikenteen aloja opiskelevia ajatellen. Tekniikan ja palvelualojen äidinkieli on suunnattu tekniikan ja palvelualojen opiskelijoille. Oppikirjojen lisäksi tarkastelin opetussuunnitelman perusteita. Analyysin metodina käytin sisällönanalyysiä, joka soveltui hyvin kir-jallisen aineiston luokitteluun ja uudelleen järjestämiseen. Tutkimukseni osoitti, että oppikirjoissa ammatillisen äidinkielen sisällöt ovat hyvin monipuoliset. Kirjoissa opetetaan lukemisen, kirjoittamisen ja puhumisen taitoja sekä kielen ja kulttuurin tuntemista ja medialukutaitoa. Oppimaan oppiminen, tiedonhankinta ja opinnäytetyön tekeminen ovat myös tärkeitä osa-alueita. Oppikirjat vastasivat hyvin opetussuunnitelman perusteissa mainittuja oppisisältöjä ja -tavoitteita muutamia puutteita lukuun ottamatta. Tärkeimmiksi sisällöiksi nousivat viestintä- ja vuorovaikutustaitojen, kuten asiakaspalvelun ja ryhmäviestinnän, harjaannuttaminen sekä työelämän tekstitaitojen oppiminen (esim. asiakirjojen kirjoittaminen). Sisältöjen osalta heikkoutena kirjoissa oli muun muassa lähdekriittisyyden opettamisen vähäisyys. Äidinkielen ja ammattialojen integroinnin tarkastelu osoitti, että kirjoissa on suuria eroja. Yksi kirjoista käytti järjestelmällisesti ammattiin liittyvää materiaalia niin teksteissä ja kuvissa kuin tehtävissäkin. Yhdessä kirjassa ammattialan huomioiminen oli melko vähäistä kaikilla tarkastelemillani osa-alueilla. Kolmas kirja yhdisti äidinkieltä ammattialaan vaihtelevasti eri sisältöjen kohdalla. Vahvimmin ammatillisuus näkyi kaikissa kirjoissa asiakirjojen tarkastelussa ja työnhakuun liittyvissä tehtävissä. Perinteiset äidinkielen oppiaineeseen liittyvät sisällöt, kuten luetun ymmärtäminen, jäivät usein ilman ammattikontekstia. Kielenhuollon esimerkeissä oli kuitenkin käytetty ammattisanastoa kaikissa kirjoissa. ...
Keywords
ammatillinen koulutus äidinkieli opetus oppikirjat integrointi yhdistäminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201002261286

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijoiden koettu fyysinen pätevyys, tavoiteorientaatio ja liikuntatuntien motivaatioilmasto sekä heidän käsityksiään liikunnanopetuksen sukupuolittuneisuudesta 

    Vuolle, Antti (2009)
  • Verkostoituminen inklusiivisen kasvatuksen tukijana : sosiaalista pääomaa ja hallinnan haasteita ammatillisen peruskoulutuksen kentällä 

    Laaksonen, Hanna (2004)
  • Johtamiskäytäntöjen tutkimus : havaintoja Suomen ammatillisen peruskoulutuksen oppilaitoksista ja teollisuuden toimipaikoilta 

    Maliranta, Mika; Jokinen, Juho; Sieppi, Antti (Palkansaajien tutkimuslaitos, 2018)
    Taloustieteellisessä tutkimuksessa on kiinnitetty aikaisempaa enemmän huomiota siihen, miten johtamiskäytäntöjen laatu selittää tuottavuuden eroja sekä maiden välillä että yritysten ja organisaatioiden välillä. Analyysejä ...
  • Opiskelijoiden oppiminen ammatillisen peruskoulutuksen työssäoppimisen järjestelmässä 

    Virtanen, Anne (University of Jyväskylä, 2013)
  • Oppilaan roolin ja toimijuuden tarkastelua kahden eriaikaisen äidinkielen oppikirjan tehtävänannoista 

    Harinen, Anniina; Silvennoinen, Saima (2013)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre