Monialainen yhteistyö lastensuojelun sosiaalityössä hyvinvointialueilla
Authors
Date
2023Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Teoria osiossa määritellään sosiaalityö, lastensuojelu, monialainen työskentely lähikäsitteineen sekä hyvinvointialue. Monialainen yhteistyö on muodostunut merkittäväksi osaksi sosiaalityön käytännössä.
Tutkielmassa keskitytään monialaiseen työskentelyyn hyvinvointialueiden lastensuojelun sosiaalityön
viitekehyksestä kirjallisuuskatsauksen keinoin.
Aineistona on käytetty tutkimuksia ja sitä on täydennetty hankeraportein ja artikkelein, joista on löytynyt
erilaisia esimerkkejä alueellisista ja kansainvälisistä kehittämishankkeista ja työskentelymalleista monialaisesti lastensuojelun sosiaalityössä. Aineiston käsittelyssä on käytetty teemoittelua.
Hyvinvointialueiden aloittaminen on tuonut valtakunnallisesti tarpeen kehittää edelleen toimivia ja tuloksellisia keinoja toteuttaa sote-integraatiota ja pohtia eri toimintoja uudelleen. Kansainvälisesti sosiaalityötä, lastensuojelua ja monialaista työskentelyä toteutetaan hyvin erilaisin tavoin.
Eri sektoreiden välinen yhteistyö lisää ymmärrystä ja yhteistyön sujuvuutta. Se auttaa myös yhteisen käsitteistön omaksumista, kun eri sektoreilla on omat käsitteet ja merkitykset myös monialaisuudesta. Monialainen työskentely voi sujuvoittaa asiakkaan palvelua ja ennaltaehkäistä laajempia ongelmia, kun kokonaisuus on paremmin tiedossa ja voidaan ehkäistä päällekkäistä työtä. Tämä auttaa myös taloudellisten resurssien säästämisessä. monialainen yhteistyö voi myös parantaa työhyvinvointia. Monialaisen
työn huonoja puolia ei juurikaan ole ilmennyt, haasteita sen tekemiseen on jonkin verran; osin ne ovat
rakenteellisia organisaatioiden tai lainsäädännön kautta. Vuorovaikutusosaaminen korostuu monialaisessa työskentelyssä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa" : moniammatillisen yhteistyön tarkastelua lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnissa
Kokljuschkin, Teija (2021)Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on moniammatillinen yhteistyö lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnissa. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää hyvin toimivan moniammatillisen yhteistyön edellytyksiä ja näiden edellytysten ... -
Mallilla muutokseen : tutkimus Pysäkki-mallin mahdollisuuksista lastensuojelun sosiaalityössä
Paukkunen, Marianne (2020)Pro gradu –tutkielman tavoitteena on tutkia ja arvioida lastensuojelun sosiaalityöhön kehitettyä Pysäkki-arviointimallia ja sen sovellettavuutta lastensuojelun käytännön työssä. Pysäkki-arviointimalli on Pesäpuu ry:n yhdessä ... -
"Niin laadukkaasti kuin mahdollista" : työsuorituksen arviointi lastensuojelun sosiaalityössä
Kurkipuro, Kati (2020)Tutkielman tehtävänä on selvittää millaisia työsuorituksen arviointimenetelmiä sosiaalityöntekijät kuvaavat ja miten sosiaalityöntekijät näkevät julkisen organisaation suorituksen arvioinnin ja arviointikäytännöt lapsi- ... -
Moniammatillisen työskentelyn haasteet : kuvaileva kirjallisuuskatsaus lastensuojelun ja nuorisopsykiatrian yhteistyöstä
Rumbin-Siermala, Anna (2022)Asiakaslähtöisiä ja kokonaisvaltaisia palveluita on usein haasteellista järjestää lastensuojelun ja nuorisopsykiatrian yhteisasiakkaille, ja palveluiden järjestämisvastuusta käydäänkin jatkuvaa neuvottelua. Lastensuojelun ... -
Vanhemman alkoholin tai huumeiden käyttö lastensuojelun palvelutarpeen arvioinnin taustalla : minkälaisena lastensuojelun palvelutarpeen arvioinnin prosessi näyttäytyy kahden eri asiakasryhmän välillä?
Soidinsalo, Henna (2017)Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, kuinka sosiaalityöntekijät perustelevat lastensuojelun palvelutarpeen arvioinnin prosessin aikana tekemiään päätöksiä, kun lastensuojeluilmoitus on tehty vanhemman päihteidenkäytön vuoksi. ...