dc.contributor.author | Kahri, Virve | |
dc.contributor.author | Laurikainen, Heidi | |
dc.contributor.author | Sevón, Sofia | |
dc.contributor.author | Välimaa, Jari-Pekka | |
dc.contributor.editor | | |
dc.date.accessioned | 2023-11-10T08:34:55Z | |
dc.date.available | 2023-11-10T08:34:55Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Kahri, V., Laurikainen, H., Sevón, S., Välimaa, J. (2023). Fallgropar och gråzoner vid bedömning av universitetsstudenters kunskaper i svenska. <em>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</em>.14(6). <a href="https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2023/fallgropar-och-grazoner-vid-bedomningav-universitetsstudenters-kunskaper-i-svenska" target="_blank">https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2023/fallgropar-och-grazoner-vid-bedomningav-universitetsstudenters-kunskaper-i-svenska</a> | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91869 | |
dc.description.abstract | I den här artikeln diskuterar vi bedömning av muntliga och skriftliga kunskaper i svenska på universitetsnivå. Bedömning av språkkunskaper kan vara komplex och innehålla flera fallgropar och gråzoner. När språket ska bedömas behöver vi ta hänsyn till flera faktorer, såsom kommunikationsförmåga, kulturell kompetens och förmågan att använda språket i olika sammanhang. I den här artikeln kommer vi att utforska några av de fallgropar och gråzoner som kan uppstå i bedömningen av skriftliga och muntliga kunskaper i svenska. Vi tar upp några av de vanligaste utmaningarna som vi tampas med på Aalto-universitetets Språkcenter. | sv |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | swe | |
dc.publisher | Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto | |
dc.relation.ispartofseries | Kieli, koulutus ja yhteiskunta | |
dc.relation.uri | https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2023/fallgropar-och-grazoner-vid-bedomningav-universitetsstudenters-kunskaper-i-svenska | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.title | Fallgropar och gråzoner vid bedömning av universitetsstudenters kunskaper i svenska | |
dc.type | magazine article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi-fe2024031311150 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/43KC-T6DC | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.relation.issn | 1799-0181 | |
dc.relation.numberinseries | 6 | |
dc.relation.volume | 14 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat 2023 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | contributionToPeriodical | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | kielitaito | |
dc.subject.yso | suullinen kielitaito | |
dc.subject.yso | ruotsin kieli | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7413 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5797 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p17782 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p12469 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |