Fysiikan opettajien näkemyksiä vuoden 2019 lukion opetussuunnitelmasta
Lukion opetussuunnitelmaa uudistettiin vuonna 2019 uuden lukiolain myötä ja tällöin
julkaistiin uudet lukion opetussuunnitelman perusteet. Uusi lukion opetussuunnitelma otettiin käyttöön lukioissa ympäri Suomen syksyllä 2021. Tässä tutkielmassa
tutkitaan uutta opetussuunnitelmaa fysiikan näkökulmasta. Tutkielmassa käydään
läpi, mikä on muuttunut siirryttäessä uuteen lukion opetussuunnitelmaan ja järjestettiin kyselytutkimus lukio-opettajille ympäri Suomen. Kyselyn avulla haluttiin tutkia,
mitä mieltä lukio-opettajat ovat uudesta fysiikan opetussuunnitelmasta ja mitä eroja he havaitsevat vuoden 2015 opetussuunnitelmaan verrattuna. Tutkielmasta käy
ilmi, että kursseista moduuleihin siirtymisen ei nähty muuttavan mitään, sisältöjen
jakautumiseen ei oltu tyytyväisiä kaikkien moduulien kohdalla ja vaativuustasojen
katsottiin laskevan roimasti pakollisissa fysiikan moduuleissa verrattuna edelliseen
lukion opetussuunnitelmaan. Tyytyväisiä oltiin varsinkin FY3- ja FY6-moduulien
sisältöihin sekä FY6-moduulin siirtämiseen myöhäisempään vaiheeseen. Fysiikan
opiskelun katsottiin antavan hyvät jatko-opintovalmiudet luonnontieteellisille aloille.
Suurimpana huolenaiheena kuitenkin koettiin moduulien täydet sisällöt ja ajanpuute
varsinkin FY3 - FY6 moduuleissa.
...
The high school curriculum was renewed in 2019 when the new high school law
were published. The high school curriculum criteria was also published at the same
time. The new high school curriculum was introduced in high schools across Finland
in autumn 2021. This thesis examines the new curriculum from the perspective of
physics. The thesis discusses what has changed in the transition to the new high
school curriculum. In addition, a survey was organised for high school teachers from
all over Finland. The aim of the survey was to find out what high school teachers
think about the new physics curriculum and what differences they perceive compared
to the 2015 curriculum. The study shows that the change from courses to modules
was not seen to change anything, the distribution of content was not satisfied for all
modules and the difficulty levels were seen to decrease drastically in the compulsory
physics modules. In particular, there was satisfaction with the content of FY3 and
FY6 modules and the move of FY6 to a later stage. The study of physics was
considered to provide good preparation for further study in science. However, full
content and lack of time, especially in modules FY3-FY6, were perceived as the main
concerns.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Energian käsite lukion fysiikassa ja kuinka vuoden 2019 opetussuunnitelman perusteet vaikuttavat sen opettamiseen
Piirainen, Aleksi (2021)Energia on käsite, jolla tarkoitetaan arjessa kykyä tehdä työtä ja saada aikaan muutoksia. Tieteissä energialla tarkoitetaan tarkemmin rajattua asiaa, mutta energian tarkka määrittely on osoittautunut haastavaksi. Käsitteen ... -
Eriyttäminen fysiikan opetuksessa : tapaustutkimus erään yläkoulun opettajien näkemyksistä ja toiminnasta
Kontkanen, Katariina (2020)Tämä tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa haastateltiin viittä aineenopettajaa fysiikan opetuksen eriyttämisestä yläkoulussa. Lisäksi tutkimuksessa havainnoitiin yhden haastatteluun osallistuneen opettajan oppitunteja ... -
Evidenssin käyttöön johtavat tekijät opettajan puheessa fysiikan tunnilla
Penttilä, Jarmo (2018)Vuoden 2014 Opetussuunnitelman perusteissa painotetaan melkoisen paljon argumentaatiota ja perustelemista. Fysiikan oppiaineessa se asettaa opettajille erityiseksi tavoitteeksi ohjata oppilaita perustelemaan erilaisia ... -
Kronologisuudesta kohti temaattisuutta : vuoden 1994 lukion historian opetussuunnitelman perusteiden laadinta
Hiekkanen, Tomi (2014)Tutkielma käsittelee vuonna 1994 lukion historian opetussuunnitelmassa tapahtunutta muutosta, jonka seurauksena historian opetuksessa siirryttiin kronologiaan perustuvasta opetuksen jäsen-tämistavasta teemapohjaiseen. ... -
Oppilaiden ja opettajien näkemyksiä koulun verkostoista
Lahtela, Iida (2016)Lahtela, Iida. 2016. Oppilaiden ja opettajien näkemyksiä koulun verkostoista. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulu-tuslaitos. 95 sivua. Tässä tutkimuksessa selvitetään oppilaiden ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.