University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Energian käsite lukion fysiikassa ja kuinka vuoden 2019 opetussuunnitelman perusteet vaikuttavat sen opettamiseen

Thumbnail
View/Open
903.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Piirainen, Aleksi
Date
2021
Discipline
FysiikkaPhysics
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Energia on käsite, jolla tarkoitetaan arjessa kykyä tehdä työtä ja saada aikaan muutoksia. Tieteissä energialla tarkoitetaan tarkemmin rajattua asiaa, mutta energian tarkka määrittely on osoittautunut haastavaksi. Käsitteen määrittelyn haasteellisuus on myös vaikuttanut käsitteen opetukseen, mikä selittää osittain opetustapojen monimuotoisuutta. Tässä tutkielmassa tarkastelen energian käsitteen opettamista ja sen ongelmia pintapuolisesti sekä tutkin, kuinka lukion opetussuunnitelman perusteet 2019 vaikuttaa energian käsitteen opetukseen lukiossa. Käyn myös läpi lukion fysiikan moduulit ja niiden sisällöt pääpiirteittäin. Tutkielmassa esitellään myös energian peruskäsitteet, joihin lukeutuvat energian säilyminen, energian siirtyminen, energian huononeminen, energian esiintymismuodot ja energian esiintymismuodon muuttuminen. Näistä tarkemmin käsittelen energian säilymistä ja energian esiintymismuotoja.
 
Energy is a concept which is generally understood as an ability to work and cause changes in a system. In the world of science, energy refers to a specific phenomenon. The exact definition of the concept of energy has proven to be difficult, however. This issue has affected the way the concept is being taught and the multitude of ways of doing so. In this thesis I will be examining superficially how the concept of energy is being taught and what sort of challenges its teaching affiliates with. I will also be examining the document known as "Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019" (The Basis of the Upper Secondary School Curriculum 2019) and how it changes the way the concept of energy is taught in upper secondary school. I will also go through the upper secondary school physics modules and their contents in outline. The thesis also introduces the basic concepts relating to energy, which are the conservation of energy, energy transfer, energy degradation, the forms of energy, and the changes in the forms of energy. I will also discuss the conservation of energy and the forms of energy in more detail. ...
 
Keywords
fysiikka energia lukio opetussuunnitelmat opetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202112206060

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kronologisuudesta kohti temaattisuutta : vuoden 1994 lukion historian opetussuunnitelman perusteiden laadinta 

    Hiekkanen, Tomi (2014)
    Tutkielma käsittelee vuonna 1994 lukion historian opetussuunnitelmassa tapahtunutta muutosta, jonka seurauksena historian opetuksessa siirryttiin kronologiaan perustuvasta opetuksen jäsen-tämistavasta teemapohjaiseen. ...
  • Oppiennätyksistä opetussuunnitelman perusteisiin : lukion kemian kansallisen opetussuunnitelman kehittyminen Suomessa vuosina 1918-2016 

    Vaskuri, Juhani (University of Jyväskylä, 2017)
    Kemiasta tuli itsenäinen oppiaine vuonna 1918. Lukion lukusuunnitelmaan kemia tuli vasta vuodesta 1941. Aina 1980-luvun puoleen väliin saakka opetussuunnitelmat olivat valtakunnanhallinnon antamia. Vuodesta 1985 lähtien ...
  • Yhtenäisen perusopetuksen asialla : toimijat, tavoitteet ja vuorovaikutus vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden laadinnassa 

    Jäntti, Anna (2021)
    Tutkielma käsittelee vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman laadintaprosessia. Siinä tarkastellaan, miten ja miksi vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet laadittiin. Tutkimuksessa opetussuunnitelmatyötä ...
  • Pätevä musiikin opettamiseen? : luokanopettajaksi valmistuvan musiikillinen kompetenssi perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden toteuttamisen näkökulmasta 

    Suomi, Henna (Sibelius-akatemia, 2019)
  • Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet käytännössä : oppimiskäsityksen ja yleisten tavoitteiden soveltaminen musiikin perusteiden opetukseen 

    Meriranta, Kirsi (2011)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka musiikin perusteiden opettajat ovat käsittäneet Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2002 vaikuttavan opetukseen ja miten he ovat ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre