Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMustonen, Sanna
dc.contributor.authorKaukko, Mervi
dc.contributor.authorAlisaari, Jenni
dc.contributor.authorPetäjäniemi, Maria
dc.contributor.authorHeikkola, Leena Maria
dc.contributor.authorHarju-Autti, Raisa
dc.contributor.authorHaswell, Nick
dc.contributor.editorHynninen, Niina
dc.contributor.editorHerneaho, Irina
dc.contributor.editorSippola, Eeva
dc.contributor.editorIsosävi, Johanna
dc.contributor.editorYang, Mei
dc.date.accessioned2023-11-06T09:40:17Z
dc.date.available2023-11-06T09:40:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationMustonen, S., Kaukko, M., Alisaari, J., Petäjäniemi, M., Heikkola, L. M., Harju-Autti, R., & Haswell, N. (2023). Pakolaistaustaisten oppilaiden tuki koulutoimen hallinnollisissa diskursseissa. In N. Hynninen, I. Herneaho, E. Sippola, J. Isosävi, & M. Yang (Eds.), <i>Kieli ja osallisuus. Språk och delaktighet. Language and participation</i> (pp. 48-71). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLAn vuosikirja, 2023. <a href="https://doi.org/10.30661/afinlavk.127097" target="_blank">https://doi.org/10.30661/afinlavk.127097</a>
dc.identifier.otherCONVID_194270944
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91780
dc.description.abstractTässä artikkelissa tarkastellaan diskursseja, jotka liittyvät hiljattain Suomeen saapuneiden pakolaistaustaisten oppilaiden tukeen. Pakolaistaustaisten oppilaiden tuki rakentuu muun muassa niistä pedagogisista käytänteistä, joita kukin opettaja toteuttaa luokassaan (esim. Kaukko, Wilkinson & Kohli 2021). Vähemmän tutkittu mutta tärkeä osa pakolaislasten tukea ovat koulu- ja kuntatason päätökset ja linjaukset sekä laajemmin tarkasteltuna kansallisen tason ohjaus. Tässä artikkelissa tarkastelemme ohjausta erityisesti kuntatasolla, sillä hallinnon viranhaltijat toimivat kansallisen tason ja yksittäisten koulujen ja opettajien välissä linjausten tulkitsijoina.fi
dc.description.abstractIn this article, we examine Finnish school administration discourses concerning support for students with a refugee background. The data consisted of expert interviews and was analysed using a critical discourse analysis approach. Regarding learning support, we identified discourses concerning tensions between policy and practices, as well as the deus ex machina discourse. Regarding psychosocial support, the discourses of uncertainty, caution and deus ex machina were identified. Thus, built within the experts’ discourses there is a strong understanding of the importance of learning support but uncertainty regarding the need for psychosocial support. Two further discourses, those of exclusion and securitization discourses were also identified as significant in the reception of students with a refugee background. These two discourses were resisted by the experts we interviewed. The results indicate a continuing need for common policies at the national level to provide long-term support for refugee-background students as well as further teacher training development.en
dc.format.extent331
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
dc.relation.ispartofKieli ja osallisuus. Språk och delaktighet. Language and participation
dc.relation.ispartofseriesAFinLAn vuosikirja
dc.rightsIn Copyright
dc.titlePakolaistaustaisten oppilaiden tuki koulutoimen hallinnollisissa diskursseissa
dc.typebookPart
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202311067795
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/BookItem
dc.relation.isbn978-951-9388-76-2
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_3248
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange48-71
dc.relation.issn2343-2608
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry 2023
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysopakolaiset
dc.subject.ysodiskurssintutkimus
dc.subject.ysovastaanotto (pakolaiset)
dc.subject.ysokoululaiset
dc.subject.ysopsykososiaalinen tuki
dc.subject.ysotukimuodot
dc.subject.ysokoulutoimi
dc.subject.ysokouluhallinto
dc.subject.ysomaahanmuuttajatausta
dc.subject.ysodiskurssi
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6458
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21078
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38435
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16485
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12954
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1758
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10513
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11748
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21851
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p17817
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.doi10.30661/afinlavk.127097
jyx.fundinginformationTämä artikkeli perustuu vuonna 2022 alkaneen KOTI-hankkeen eli Kriisialueilta muuttavien oppilaiden tuki ja inkluusio suomalaisessa koulujärjestelmässä -hankkeen osatutkimukseen.
dc.type.okmA3


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright