University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

Maalaiskansakoulujen tarkastustoimi vuosina 1861-1921

Thumbnail
View/Open
14. Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
Studia historica Jyväskyläensia
Authors
Harju, Aaro
Date
1988

 
From the very beginning, inspection work was a central part of the elementary school system. The government, which supported the schools, wanted also to supervise them. The purpose of this supervision was to control the legality and expediency of elementary schools. Supervision was handled by the National Board of Education, the district government inspectors and the elementary school boards. The main responsibility for supervision fell upon the district inspectors of elementary schools while the Board of Education, being a central administrative board, led the elementary school system and generally supervised its functioning. During 1871 - 1885 local part-time inspectors were acting as the government inspectors. The majority of them were priests. However, due to their lack of pedagogical knowledge they were replaced in 1885 by full-time inspectors with pedagogical education. The task of these inspectors was to visit every school yearly, evaluate teacher's work as well as the standard of equipment. Additionally, they were obliged to guide the teacher and to demand that the school boards improve teaching equipment, furniture and buildings. Hence, the work of the inspectors was not only in controlling but had also a significant developing influence. The government inspectors of elementary schools had to also take care of numerous administrative tasks in addition to the controlling and developing work. Nearly all matters concerning school and teachers circulated to the Board of Education through the inspectors. So in that sense they were the chief education officers but with little powers. The supervising institutions had many more tasks and significance than just the inspection of school affairs. The inspectors were the controllers and developers of the elementary schools as well as the managers of school matters. ...
ISBN
978-951-39-7953-9
Keywords
1800-luku 1900-luku historia kansakoulu kansakouluntarkastajat kasvatushistoria kouluhallinto koululautakunnat koulutoimi maaseutu tarkastus Suomi
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7953-9

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3229]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ihanteet karisevat ja tuleva arkipäiväisyys saa sijaa : uran alkuvaiheissa olleiden naiskansakoulunopettajien professionaalisen identiteetin rakentuminen 1922–1929 

    Kupiainen, Sanni (2020)
    Itsenäistymisen jälkeen suomalainen yhteiskunta koki muutoksia elinkeino- ja väestörakenteiden sekä lainsäädännön muuttuessa. Itsenäinen Suomi vakiinnutti hallinnollisia organisaatioitaan, johon myös kansakoululaitos kuului. ...
  • Kohti yhdenvertaista sivistystä: yhdenvertaisuuden elementit opetus- ja kirjastotointa koskeneessa sääntelyssä Suomen itsenäisyyden varhaisissa vaiheissa 

    Mäkelä, Marianne (2016)
    Oikeus- ja kulttuurihistorian alaan sijoittuvassa tutkimuksessa tarkastellaan itsenäisen Suomen opetus- ja kirjastotointa koskeneen oikeudellisen sääntelyn syntyä sekä sääntelyyn sisältyneitä yhdenvertaisuuden elementtejä. ...
  • Järjellä ja sydämellä omistettu tieto : hermeneuttinen tulkinta Uno Cygnaeuksen kasvatusajattelusta vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 

    Lahdensuo, Laura; Viitanen, Maria (2023)
    Tässä tutkimuksessa selvitämme, miten Suomen kansakoulun isän, Uno Cygnaeuksen kasvatusajattelu ja hänen kansakoulua koskevat kirjoituksensa näkyvät vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Tarkastelemme ...
  • In the spirit of Uno Cygnaeus : pedagogical questions of today and tomorrow 

    200th anniversary of the birthday of Uno Cygnaeus Symposium; Rasinen, Aki; Rissanen, Timo; Vilkuna, Kustaa H. J.; Dugger Jr., William E.; de Vries, Marc J.; Kananoja, Tapani; Miyakawa, Hidetoshi; Miyauchi, Haruna; Seitamaa-Hakkarainen, Pirita; Soobik, Mart; Lindfors, Eila; Virtanen, Sonja; Ikonen, Pasi; Reincke, Hans-Joachim; Pirhonen, Antti; Lappalainen, Eeva-Maija; Ito, Takao; Ginestié, Jacques; Kiviniemi, Ulla; Vuorinen, Pirjo; Upchurch, Keith; Ritz, John; Kaasinen, Jani; Olli, Tuomas; Metsärinne, Mika; Kullas, Sampsa; Kallio, Manne; Pirttimaa, Matti (University of Jyväskylä, Department of Teacher Education, 2010)
  • Maaseutupappilat tyttöjä jatko-opintoihin valmistaneina kotikouluina 

    Kotilainen, Sofia (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2023)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre