Pakolaistaustaisten oppilaiden tuki koulutoimen hallinnollisissa diskursseissa
Mustonen, S., Kaukko, M., Alisaari, J., Petäjäniemi, M., Heikkola, L. M., Harju-Autti, R., & Haswell, N. (2023). Pakolaistaustaisten oppilaiden tuki koulutoimen hallinnollisissa diskursseissa. In N. Hynninen, I. Herneaho, E. Sippola, J. Isosävi, & M. Yang (Eds.), Kieli ja osallisuus. Språk och delaktighet. Language and participation (pp. 48-71). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLAn vuosikirja, 2023. https://doi.org/10.30661/afinlavk.127097
Published in
AFinLAn vuosikirjaAuthors
Date
2023Copyright
© Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry 2023
Tässä artikkelissa tarkastellaan diskursseja, jotka liittyvät hiljattain Suomeen saapuneiden pakolaistaustaisten oppilaiden tukeen. Pakolaistaustaisten oppilaiden tuki rakentuu muun muassa niistä pedagogisista käytänteistä, joita kukin opettaja toteuttaa luokassaan (esim. Kaukko, Wilkinson & Kohli 2021). Vähemmän tutkittu mutta tärkeä osa pakolaislasten tukea ovat koulu- ja kuntatason päätökset ja linjaukset sekä laajemmin tarkasteltuna kansallisen tason ohjaus. Tässä artikkelissa tarkastelemme ohjausta erityisesti kuntatasolla, sillä hallinnon viranhaltijat toimivat kansallisen tason ja yksittäisten koulujen ja opettajien välissä linjausten tulkitsijoina. In this article, we examine Finnish school administration discourses concerning support for students with a refugee background. The data consisted of expert interviews and was analysed using a critical discourse analysis approach. Regarding learning support, we identified discourses concerning tensions between policy and practices, as well as the deus ex machina discourse. Regarding psychosocial support, the discourses of uncertainty, caution and deus ex machina were identified. Thus, built within the experts’ discourses there is a strong understanding of the importance of learning support but uncertainty regarding the need for psychosocial support. Two further discourses, those of exclusion and securitization discourses were also identified as significant in the reception of students with a refugee background. These two discourses were resisted by the experts we interviewed. The results indicate a continuing need for common policies at the national level to provide long-term support for refugee-background students as well as further teacher training development.
...
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryParent publication ISBN
978-951-9388-76-2Is part of publication
Kieli ja osallisuus. Språk och delaktighet. Language and participationISSN Search the Publication Forum
2343-2608Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/194270944
Metadata
Show full item recordCollections
Additional information about funding
Tämä artikkeli perustuu vuonna 2022 alkaneen KOTI-hankkeen eli Kriisialueilta muuttavien oppilaiden tuki ja inkluusio suomalaisessa koulujärjestelmässä -hankkeen osatutkimukseen.License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Pakolaistaustaisten nuorten miesten tulevaisuuden suunnittelu sosiaalisen ja henkilökohtaisen identiteetin ristipaineessa
Turtiainen, Kati (Sukupuolentutkimuksen seura, 2021) -
Pakolaistaustaisten maahanmuuttajien sosiaalinen osallisuus suomalaisessa yhteiskunnassa
Rissanen, Emmi (2020)Kandidaatin tutkielmassani tarkastelen sitä, miten sosiaalinen osallisuus toteutuu pakolaistaustaisten maahanmuuttajien elämässä suomalaisessa yhteiskunnassa. Aihe on ajankohtainen, sillä pakolaisten määrä on lisääntynyt ... -
"Viimeistä poikaani en anna" : yksin maahan tulleiden alaikäisten pakolaistaustaisten nuorten kotoutumisen haasteet
Ciwan, Anu (2022)Tutkielman tarkoitus on selvittää yksin ilman huoltajaa maahan tulleiden pakolaistaustaisten alaikäisten lasten ja nuorten kotoutumisen haasteita ja kotoutumiseen ja kotouttamiseen liittyviä hidastavia tai estäviä tekijöitä. ... -
"En tiennyt, mitä mun pitää tietää" : Suomen pakolaistaustaisten kokemuksia informaation saamisen haasteista
Forsman, Henna (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata pakolaistaustaisten informaatiokokemusta informaation saamisen haasteiden ja siihen liittyvien odotuksien ja tuen tarpeiden näkökulmasta. Informaatiota lähestyttiin tässä tutkimuksessa ...