Pakolaistaustaisten oppilaiden tuki koulutoimen hallinnollisissa diskursseissa

Abstract
Tässä artikkelissa tarkastellaan diskursseja, jotka liittyvät hiljattain Suomeen saapuneiden pakolaistaustaisten oppilaiden tukeen. Pakolaistaustaisten oppilaiden tuki rakentuu muun muassa niistä pedagogisista käytänteistä, joita kukin opettaja toteuttaa luokassaan (esim. Kaukko, Wilkinson & Kohli 2021). Vähemmän tutkittu mutta tärkeä osa pakolaislasten tukea ovat koulu- ja kuntatason päätökset ja linjaukset sekä laajemmin tarkasteltuna kansallisen tason ohjaus. Tässä artikkelissa tarkastelemme ohjausta erityisesti kuntatasolla, sillä hallinnon viranhaltijat toimivat kansallisen tason ja yksittäisten koulujen ja opettajien välissä linjausten tulkitsijoina.

In this article, we examine Finnish school administration discourses concerning support for students with a refugee background. The data consisted of expert interviews and was analysed using a critical discourse analysis approach. Regarding learning support, we identified discourses concerning tensions between policy and practices, as well as the deus ex machina discourse. Regarding psychosocial support, the discourses of uncertainty, caution and deus ex machina were identified. Thus, built within the experts’ discourses there is a strong understanding of the importance of learning support but uncertainty regarding the need for psychosocial support. Two further discourses, those of exclusion and securitization discourses were also identified as significant in the reception of students with a refugee background. These two discourses were resisted by the experts we interviewed. The results indicate a continuing need for common policies at the national level to provide long-term support for refugee-background students as well as further teacher training development.
Main Authors
Format
Books Book part
Published
2023
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202311067795Use this for linking
Parent publication ISBN
978-951-9388-76-2
Review status
Peer reviewed
ISSN
2343-2608
DOI
https://doi.org/10.30661/afinlavk.127097
Language
Finnish
Published in
AFinLAn vuosikirja
Is part of publication
Kieli ja osallisuus. Språk och delaktighet. Language and participation
Citation
  • Mustonen, S., Kaukko, M., Alisaari, J., Petäjäniemi, M., Heikkola, L. M., Harju-Autti, R., & Haswell, N. (2023). Pakolaistaustaisten oppilaiden tuki koulutoimen hallinnollisissa diskursseissa. In N. Hynninen, I. Herneaho, E. Sippola, J. Isosävi, & M. Yang (Eds.), Kieli ja osallisuus. Språk och delaktighet. Language and participation (pp. 48-71). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLAn vuosikirja, 2023. https://doi.org/10.30661/afinlavk.127097
License
In CopyrightOpen Access
Additional information about funding
Tämä artikkeli perustuu vuonna 2022 alkaneen KOTI-hankkeen eli Kriisialueilta muuttavien oppilaiden tuki ja inkluusio suomalaisessa koulujärjestelmässä -hankkeen osatutkimukseen.
Copyright© Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry 2023

Share