dc.contributor.advisor | Keinonen, Katariina | |
dc.contributor.author | Schwartz, Katri | |
dc.date.accessioned | 2023-11-01T06:53:30Z | |
dc.date.available | 2023-11-01T06:53:30Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91190 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia psykologisen joustavuuden yhteyttä psykososiaaliseen hyvinvointiin ja kiusaamiskokemuksiin 7-9-vuotiailla lapsilla vuosiluokilla 1-3 (n=168). Lasten haastattelujen perusteella kerätty tutkimusaineisto on osa laajempaa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen ja Mieli Pohjanmaan mielenterveys ry:n toteuttamaa Hyvä olla -hanketta.
Aikaisemmat tutkimukset viittaavat, että psykologinen joustavuus on opeteltavissa oleva taito, mikä tukee yleistä hyvinvointia ja lievittää pahoinvointia. Myös tämä tutkimus antoi viitteitä siitä, että alhainen psykologinen joustavuus on yhteydessä korkeampaan psykososiaaliseen oireiluun ja kiusaamiskokemuksiin jo hyvin nuorella iällä. Suurimmalla osalla lapsista oli hyvät psykologisen joustavuuden taidot ja vähän kiusaamiskokemuksia. Lasten psykososiaalinen hyvinvointi oli normaalilla tasolla. Alakoululaiset eivät kuitenkaan olleet yhtenäinen ryhmä ja osa lapsista voi myös huonosti. Pojilla oli enemmän psykososiaalista oireilua ja kiusatuksi tulemisen kokemuksia. 1.-luokkalaisilla oli alhaisin psykologinen joustamattavuus, he oireilivat psykososiaalisesti eniten ja heillä oli eniten kiusaamiskokemuksia. Psykologinen joustavuus oli tilastollisesti merkitsevässä yhteydessä psykososiaaliseen oireiluun (r=0,47) ja myös kiusatuksi tulemisen kokemukseen (r=-0,30). Psykososiaalinen oireilu oli tilastollisesti merkitsevässä yhteydessä niin kiusatuksi tulemisen kokemukseen (r=-0,36) kuin muiden kiusaamiseen (r=-0,33). Sukupuoli muunsi psykologisen joustavuuden, psykososiaalisen oireilun ja kiusaamisen välistä yhteyttä siten, että ainoastaan tytöillä muuttujien välinen yhteys oli tilastollisesti merkitsevä.
Tämän tutkielman tulokset antoivat viitteitä siitä, että psykologisen joustavuuden taitojen lisääminen saattaa olla erityisen tärkeää jo alakoulun ensimmäisillä luokka-asteilla ja että tytöt saattavat hyötyä poikia enemmän psykologisen joustavuuden taidoista psykososiaalisen oireilun ja kiusaamiskokemusten näkökulmasta. Tulevaisuudessa olisi tärkeä tutkia lisää psykologisen joustavuuden ja psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteyttä, mekanismeja, riskiryhmiä jo lapsuudessa sekä lasten psykologisten joustavuustaitojen vaikutusta hyvinvoinnin kehitykseen myöhemmin elämässä. | fi |
dc.format.extent | 29 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | psykologinen joustavuus | |
dc.subject.other | psykologinen hyvinvointi | |
dc.subject.other | psykososiaalinen oireilu | |
dc.title | Psykologisen joustavuuden yhteys psykososiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen alakoululaisilla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202311017212 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Psykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psychology | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 202 | |
dc.subject.yso | koulukiusaaminen | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | henkinen hyvinvointi | |
dc.subject.yso | koululaiset | |
dc.subject.yso | hyväksymis- ja omistautumisterapia | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |