Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSuni, Minna
dc.contributor.authorHeini, Virpi
dc.date.accessioned2023-10-31T07:14:32Z
dc.date.available2023-10-31T07:14:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91112
dc.description.abstractTutkimuksessani kartoitan suomea toisena kielenä puhuvien koulunkäynninohjaajaopiskelijoiden kokemuksia työpaikalle jalkautuvasta S2-opettajasta sekä kouluyhteisön jäseniltä saadusta tuesta kielenoppimisessa. Tutkimuskysymykseni ovat : 1. Millaisia kokemuksia maahanmuuttotaustaisilla koulunkäynninohjaajaopiskelijoilla on työpaikalle jalkautuvasta S2-opettajasta? 2. Millaista kielellistä tukea he kokevat saavansa ohjaajiltaan ja muilta kouluyhteisön jäseniltä? Tutkimukseni sijoittuu toisen kielen oppimisen tutkimuksen kentälle ja kohdistuu erityisesti työelämän kielitaitotarpeisiin. Tutkielmani teoreettisena viitekehyksenä toimii sosiokulttuurinen ja ekologinen näkökulma kielen oppimiseen. Vygotskyn (1978) sosiokulttuurisen oppimisen teorian keskeisimpänä ajatuksena on sosiaalisen vuorovaikutuksen merkitys tietojen ja taitojen oppimisessa. Van Lierin (2000, 2004) ekologinen lähestymistapa kielenoppimiseen korostaa yksilön ja yhteisön välisiä suhteita ja oppimisen kiinteää yhteyttä kielenkäytön fyysiseen todellisuuteen. Tutkimukseni on laadullista tutkimusta, jonka aineisto on kerätty haastattelemalla viittä maahanmuuttotaustaista koulunkäynninohjaajaopiskelijaa. Haastatteluaineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla teemoittelun avulla. Analyysini perusteella S2-opettaja on koulunkäynninohjaajina toimiville merkityksellinen henkilö, joka on mahdollistanut ja tukenut työssä tarvittavan kielen oppimista. Haastateltavien kokemuksista jalkautuvalle S2-opettajalle muodostuu neljä erilaista roolia: ammattikielen oppimisen tuki ja oppimisen mahdollistaja, mutta myös kannustaja ja rohkaisija sekä turvallinen henkilö. Haastateltavat ovat saaneet kielellistä tukea omilta ohjaajiltaan ja muilta työyhteisön jäseniltä, mutta tuen laatu ja määrä on ollut vaihtelevaa, jopa niukkaa. Päällimmäisenä syynä tuen niukkuuteen mainitaan ohjaajien kiire ja työympäristön hektinen luonne. Haastateltavat kuitenkin tunnistavat kouluympäristön monipuoliseksi kielenoppimispaikaksi ja oppilaat hyviksi vuorovaikutuskumppaneiksi ja kielenkäytön mahdollistajiksi. Tämän tutkimuksen tulokset tarjoavat arvokasta tietoa toisen kielen puhujien kielenoppimisen tukemisesta työelämässä sekä työelämään jalkautuvan kielituen toiminnasta, tarpeellisuudesta ja kehittämiskohteista. Tutkimukseni tuloksia voidaan hyödyntää myös ammatillisen koulutuksen ja kotoutumiskoulutuksen sekä työelämän välisen yhteistyön kehittämisessä.fi
dc.format.extent43
dc.language.isofi
dc.subject.othersuomi toisena kielenä
dc.subject.otherammatillinen kielitaito
dc.subject.otherkielenoppiminen työssä
dc.subject.otherjalkautuva S2-opetus
dc.titleJalkautuva S2-opettaja ja kouluyhteisö kielenoppimisen tukena: koulunkäynninohjaajina toimivien kokemuksia
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202310317134
dc.type.ontasotSeminar reporten
dc.type.ontasotSeminaarityöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.subject.ysosuomen kieli
dc.subject.ysokielen oppiminen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot