Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorEkonoja, Antti
dc.contributor.authorLötjönen, Heini
dc.date.accessioned2023-10-26T06:07:56Z
dc.date.available2023-10-26T06:07:56Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90670
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten henkilökohtainen tietokone vaikuttaa 7. luokan oppilaiden tieto- ja viestintäteknologian (TVT) taitojen kehittymiseen 1:1-pilotin ensimmäisenä vuonna. 1:1-pilotissa kaikille pilottiryhmän oppilaille annettiin käyttöön henkilökohtainen kannettava Chromebook-tietokone. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten opettajien digipedagogiset valinnat vaikuttavat oppilaiden TVT-taitojen kehittymiseen. Oppilaiden taitotasoa mitattiin suhteutettuna Kuopion TVT-opetussuunnitelman taitotasotavoitteisiin. Tämän lisäksi selvitettiin opettajien asenteita, taitotasoa ja digipedagogisia valintoja pilotin alussa ja lukuvuoden lopussa. Tutkielman teoriaosuus käsittelee tulevaisuuden osaamista, digitaalista kompetenssia Euroopan komission DigComp- ja DigCompEdu-viitekehysten avulla, tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä peruskoulussa sekä 1:1-hankkeita. Tutkimus on seurantatutkimus, johon kerättiin aineistoa yhteensä neljällä kyselyllä: sekä oppilaat että oppilaat vastasivat ensimmäiseen kyselyyn pilotin alussa (syksy 2021) ja toiseen ensimmäisen pilottilukuvuoden lopussa (kevät 2022). Tutkimukseen osallistui 7. vuosiluokan oppilaita yhteensä 9 eri luokkaryhmästä. Ensimmäiseen oppilaskyselyyn vastasi 70 oppilasta ja toiseen 59 oppilasta. Ensimmäiseen opettajakyselyyn vastasi 23, toiseen 11 opettajaa. Tutkimuksen tuloksena todettiin, että oppilaiden TVT-taidot pysyivät kokonaisuutena tarkasteltaessa ennallaan. Opettajat havaitsivat kehittymistä oppilaiden käytännön taitojen ja oman tuottamisen sekä tutkivan ja luovan työskentelyn osa-alueilla, mutta eivät osanneet arvioida muita osa-alueita. Oppilaiden omat arviot käytännön taitojen osalta sen sijaan laskivat pilotin aikana. Todettiin, että lasku voidaan tulkita siten, että ensimmäisen pilottilukuvuoden lopussa oppilailla on parempi käsitys TVT-taidoistaan, minkä takia he arvioivat oman osaamisensa matalammaksi kuin pilotin alkaessa. Tutkimuksen tuloksena havaittiin myös, että oppilaiden 1:1-laitteita hyödynnettiin vähemmän kuin olisi ollut TVT-taitojen kehittymisen ja pilotin onnistumisen kannalta tarkoituksenmukaista. Tulosten perusteella useilla opettajilla ei ollut selkeää käsitystä siitä, miten oppilaiden laitteita olisi voinut opetuksessa hyödyntää. Tuloksissa oli koulukohtaista vaihtelua, joka selittyi osittain oppilaiden asenteella. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että 1:1-hankkeen jalkauttamisen onnistuminen vaikuttaa suuresti siihen, miten hyvin opettajat pystyvät integroimaan 1:1-laitteet osaksi opetustaan ja samalla mahdollistamaan oppilaille monipuolista TVT-taitojen oppimista.fi
dc.description.abstractThe goal of this study was to find out how 1:1 computer ratio affects learning of information and communication technology (ICT) skills during the first year of a 1:1 pilot with pupils in 7th grade. In a 1:1 pilot, each pupil is given a personal mobile device, in this case a Chrome OS laptop. In addition, the study was aimed to explain how the development of pupils’ skills is affected by the pedagogical choices teachers make when utilizing technology. The level of pupils’ ICT skills was measured using ICT skills curriculum developed by City of Kuopio. Additionally, this study examines the attitudes, ICT skills and pedagogical choices of teachers working with the pilot classes. The theory part of the study deals with 21st century skills, digital competencies (using DigComp and DigCompEdu by European Commission), the use of ICT in comprehensive schools in Finland and research concerning 1:1 computing pilots. This is a longitudinal study which was conducted using survey method. The data was collected by means of four distinct questionnaires: pupils in the 1:1 pilot and their teachers answered separate questionnaires at the beginning of the pilot (autumn 2021) and second ones at the end of the first piloting school year (spring 2022). The pupils were 7th-graders from 9 different groups in 5 schools. 70 pupils and 23 teachers participated in the first surveys, whereas 59 pupils and 11 teachers participated in the second ones. As a result of the research, the ICT skills of the participating pupils remained the same, according to pupils’ own estimations. Teachers noticed progress in the pupils’ practical and production skills as well as in exploratory and creative working skills. However, teachers stated that they were not able to assess other sectors of ICT skills. In contrast, there was a drop in the pupils’ own estimations concerning their practical skills. It can be concluded that the pupils have become more aware of their actual skills and, hence, estimate them lower than before the pilot. As a result of the study, it was found that the pupils’ computers were not utilized as much as it would have been appropriate for the development of their ICT skills and, moreover, a successful pilot. Apparently, several teachers did not have a clear understanding on how the 1:1 computers could have been used for learning. The results varied and were school-specific. A part of the variation was explained by pupils’ attitude towards the pilot in each group. In conclusion, it can be stated that the implementation of a 1:1 pilot greatly impacts how well teachers are able to integrate 1:1 laptops into their teaching and, meanwhile, facilitate learning of versatile ICT skills for pupils.en
dc.format.extent179
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.other1:1-pilotti
dc.subject.otherOne-to-One-opetus
dc.subject.othertieto- ja viestintäteknologiataidot
dc.subject.otherTVT
dc.subject.othertulevaisuuden taidot
dc.subject.otherdigipedagogiikka
dc.subject.otherKuopion digitaitokalenteri
dc.subject.otherDigCompEdu
dc.title1:1-opetuksen merkitys 7. luokan oppilaiden tieto- ja viestintäteknologian taitojen kehittymisessä
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202310266699
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKoulutusteknologiafi
dc.contributor.oppiaineKoulutusteknologiaen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysotaidot
dc.subject.ysotieto- ja viestintätekniikka
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysotietotekniikka
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright