Tunnustamisesta osallisuuteen : sosiaalialialan monikulttuuristuminen - mahdollisuuksia ja esteitä
Authors
Date
2015Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Sosiaalityön tehtäväkentät ovat Suomessakin muuttumassa yhä monikulttuurisemmiksi. Monikulttuurinen
työyhteisö sosiaalialalla on monien tutkimusten perustella toivottu ja pitkään odotettu
asia. Kuitenkin maahanmuuttajataustaisia sosiaalityön opiskelijoita on Suomen yliopistoissa
edelleenkin vain vähän. Tutkimuksen lähtökohtana on ajatus siitä, että monikulttuurinen
sosiaalityön työyhteisö mahdollistuu, jos instituutitonalisella tasolla poistetaan ne esteet, jotka
vaikuttavat maahanmuuttajan oikeuteen saada osaamisensa tunnustusta ja jatkossa olla aktiivisena
kansalaisena osallistuja yhteiskunnassa.
Tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalityön opettajien näkemyksiä. Kiinnostuksen kohteena on se,
miten sosiaalityön asiantuntijat kuvaavat maahanmuuttajan tunnustamisen: monikulttuurisuuden
opetuksessa, koulutukseen pääsyssä ia opetukseen osallistumisessa sekä työllistymisessä.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja liittyy fenomenologis-hermeneuttiseen tutkimukseen. Tutkimuksen
teoreettisena viitekehyksenä toimii Axel Honnethin tunnustamisen teoria.
Aineistokeruu toteutettiin verkkokyselyllä, joka suunnattiin kaikille sosiaalityötä opettaville yliopistojen
yksiköille. Empiirinen aineisto kattaa kaikkien kuuden yliopiston vastaukset, ja koostuu
yhteensä kahdeksantoista sosiaalityön opettajan vastauksista. Aineiston analyysi on toteutettu
aineistulähtöisesti ja analyysissa olen soveltanut sisällönanalyysia.
Tutkimusaineiston analyysin pohjalta voidaan päätellä, että monikulttuuristen sosiaalityön opintojen
laajentaminen on aiheellista huomion ottaen maahanmuuton kasvu. Maahanmuuttajien
osallistumista sosiaalityön opintoihin ja myös opetukseen on tuettava tasa-arvon toteutumiseksi.
Sosiaalityön tutkinnon suorittaneiden maahanmuuttajien työllistymisen mahdollistuminen vaati
myös huomiota, jossa arvona on hakijoiden yhdenvertainen kohtelu työhön otettaessa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Nuorten maahanmuuttajien osallisuus ja sen edistäminen ohjauksella
Valkola, Ella (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella nuorten maahanmuuttajien osallisuuden kokemuksia sekä heitä ohjanneiden valmentajien kokemuksia nuorten osallisuuden edistämisestä ja sen haasteista. Haastattelin tutkimukseen ... -
Maahanmuuttajien kategorisointi ja kansalaisuuden rakentuminen ammattilaisten puheessa
Ekqvist, Pia; Pylkkä, Stiina (2016)Tämän sosiaalityön pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia maahanmuuttajien kategorisointia ja kansalaisuuden rakentumista. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia kategorioita maahanmuuttajaperheiden parissa ... -
Musiikinopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia monikulttuurisessa koulussa : sukellus kahden monikulttuurisen yläkoulun musiikinopetuksen arkeen
Silfverberg, Raija (2011)Tutkimus käsittelee musiikinopetusta monikulttuurisissa kouluissa pureutuen kahden monikulttuurisen koulun musiikinopetuksen arkeen. Tutkimuksessa tarkastellaan musiikinopetuksen roolia koulujen suvaitsevaisuus- ja ... -
Aktiivisen kansalaisen ja vaikuttavan sosiaalityön poliittiset rationaliteetit ja hallinnan teknologiat uudistuvissa aikuissosiaalityön palveluissa : hallinnan analyysi aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön Tiekartta 2030-tulevaisuusselvityksestä
Nurminen, Ilona (2021)Tämä kandidaatintutkielma tarkastelee aikuissosiaalityön Tiekartta 2030 -tulevaisuusselvityksessä ja laajemmin myös uudistuvissa sosiaalityön palveluissa esiintyviä poliittisia rationaliteetteja ja niihin sisältyviä ...