Tunnustamisesta osallisuuteen : sosiaalialialan monikulttuuristuminen - mahdollisuuksia ja esteitä
Tekijät
Päivämäärä
2015Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Sosiaalityön tehtäväkentät ovat Suomessakin muuttumassa yhä monikulttuurisemmiksi. Monikulttuurinen
työyhteisö sosiaalialalla on monien tutkimusten perustella toivottu ja pitkään odotettu
asia. Kuitenkin maahanmuuttajataustaisia sosiaalityön opiskelijoita on Suomen yliopistoissa
edelleenkin vain vähän. Tutkimuksen lähtökohtana on ajatus siitä, että monikulttuurinen
sosiaalityön työyhteisö mahdollistuu, jos instituutitonalisella tasolla poistetaan ne esteet, jotka
vaikuttavat maahanmuuttajan oikeuteen saada osaamisensa tunnustusta ja jatkossa olla aktiivisena
kansalaisena osallistuja yhteiskunnassa.
Tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalityön opettajien näkemyksiä. Kiinnostuksen kohteena on se,
miten sosiaalityön asiantuntijat kuvaavat maahanmuuttajan tunnustamisen: monikulttuurisuuden
opetuksessa, koulutukseen pääsyssä ia opetukseen osallistumisessa sekä työllistymisessä.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja liittyy fenomenologis-hermeneuttiseen tutkimukseen. Tutkimuksen
teoreettisena viitekehyksenä toimii Axel Honnethin tunnustamisen teoria.
Aineistokeruu toteutettiin verkkokyselyllä, joka suunnattiin kaikille sosiaalityötä opettaville yliopistojen
yksiköille. Empiirinen aineisto kattaa kaikkien kuuden yliopiston vastaukset, ja koostuu
yhteensä kahdeksantoista sosiaalityön opettajan vastauksista. Aineiston analyysi on toteutettu
aineistulähtöisesti ja analyysissa olen soveltanut sisällönanalyysia.
Tutkimusaineiston analyysin pohjalta voidaan päätellä, että monikulttuuristen sosiaalityön opintojen
laajentaminen on aiheellista huomion ottaen maahanmuuton kasvu. Maahanmuuttajien
osallistumista sosiaalityön opintoihin ja myös opetukseen on tuettava tasa-arvon toteutumiseksi.
Sosiaalityön tutkinnon suorittaneiden maahanmuuttajien työllistymisen mahdollistuminen vaati
myös huomiota, jossa arvona on hakijoiden yhdenvertainen kohtelu työhön otettaessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Nuorten maahanmuuttajien osallisuus ja sen edistäminen ohjauksella
Valkola, Ella (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella nuorten maahanmuuttajien osallisuuden kokemuksia sekä heitä ohjanneiden valmentajien kokemuksia nuorten osallisuuden edistämisestä ja sen haasteista. Haastattelin tutkimukseen ... -
Maahanmuuttajien kategorisointi ja kansalaisuuden rakentuminen ammattilaisten puheessa
Ekqvist, Pia; Pylkkä, Stiina (2016)Tämän sosiaalityön pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia maahanmuuttajien kategorisointia ja kansalaisuuden rakentumista. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia kategorioita maahanmuuttajaperheiden parissa ... -
Musiikinopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia monikulttuurisessa koulussa : sukellus kahden monikulttuurisen yläkoulun musiikinopetuksen arkeen
Silfverberg, Raija (2011)Tutkimus käsittelee musiikinopetusta monikulttuurisissa kouluissa pureutuen kahden monikulttuurisen koulun musiikinopetuksen arkeen. Tutkimuksessa tarkastellaan musiikinopetuksen roolia koulujen suvaitsevaisuus- ja ... -
Aktiivisen kansalaisen ja vaikuttavan sosiaalityön poliittiset rationaliteetit ja hallinnan teknologiat uudistuvissa aikuissosiaalityön palveluissa : hallinnan analyysi aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön Tiekartta 2030-tulevaisuusselvityksestä
Nurminen, Ilona (2021)Tämä kandidaatintutkielma tarkastelee aikuissosiaalityön Tiekartta 2030 -tulevaisuusselvityksessä ja laajemmin myös uudistuvissa sosiaalityön palveluissa esiintyviä poliittisia rationaliteetteja ja niihin sisältyviä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.