Elämää, ei koulua varten : luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä laajenevista oppimisympäristöistä
Date
2016Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä laajenevien
oppimisympäristöjen mahdollisuuksista ja uhista, sekä opettajan roolin muutoksesta
tässä kehityksessä. Tutkimuksen teoriaosassa on perehdytty oppimisympäristön
ulottuvuuksiin, laajentuvan oppimisympäristön ja konstruktivistisen oppimiskäsityksen
käsitteiden määrittelyyn, sekä tarkastellaan oppimisympäristöä osana opetussuunnitelmaa.
Tutkimuksemme kuuluu laadullisen tutkimuksen piiriin, siinä on käytetty hermeneuttista
menetelmää ja aineiston keruussa eläytymismenetelmää. Aineistolähtöinen teemoittaminen
alkoi tutustumalla aineistoon, minkä jälkeen tutkimukselle oleelliset merkityskokonaisuudet
nostettiin esiin, ja pyrittiin löytämään kokonaisuuksia yhdistäviä tekijöitä. Tämän
käsitteellistämisprosessin kautta edettiin pääluokkiin ja johtopäätöksiin asti.
Oppimisympäristöjen laajentumisen mukana tuomina mahdollisuuksina nähtiin monipuolistuvat
oppimisympäristöt ja moninaiset pedagogiset lähestymistavat, koulun ulkopuoliset
yhteistyökumppanit arjen rikastuttajina, sekä TVT- laitteiden sulautuminen luonteviksi
työvälineiksi koulun arkeen. Oppimisympäristöjen laajentamisen nähtiin myös
nostavan oppilaiden motivaatiota koulua kohtaan, ja sitä kautta parantavan suoriutumista
koulussa.
Oppimisympäristöjen laajentumisesta seuraavana uhkana nähtiin yleinen opetustyön arvostuksen
väheneminen yhteiskunnassa. Muita uhkia ovat muun muassa opettaja- oppilas
vuorovaikutuksen heikkeneminen etänä- ja verkossa tapahtuvan opetuksen ja oppimisen
vuoksi, sekä oppilaiden suoriutumisen ja motivaation lasku johtuen oppimisympäristöjen
pirstaleisuudesta.
Opettaja roolin nähtiin muuttuvan aktiiviseksi toimijaksi ja verkostoitujaksi, joka mahdollistaa
oppimisen siirtymisen luokkatilan ulkopuolelle autenttisiin ympäristöihin. Opettaja
tarvitsee kuitenkin työhönsä tukiverkkoja, lisäkoulutusta ja yhteistyökumppaneita
pystyäkseen toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Koulua ja elämää varten
Kangasvieri, Teija; Mård-Miettinen, Karita (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012) -
Metsäesiopetuksesta ensimmäiselle luokalle : lasten käsityksiä oppimisympäristöistä
Ankelo, Viivi; Heikonen, Reetta (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä metsäesiopetukseen osallistuneilla lapsilla on esi- ja alkuopetuksen siirtymävaiheessa kahdesta kokemastaan oppimisympäristöstä. Tutkimuksen teoreettisessa ... -
Terveystiedon kehittämistutkimus : Osa II, Elämää vai ylioppilastutkintoa varten : lukion opettajien käsityksiä ja kokemuksia terveystiedon opetuksesta
Kannas, Lasse; Peltonen, Heidi; Aira, Tuula (2009) -
Luokanopettajien näkemyksiä toiminnallisista oppimisympäristöistä
Töhönen, Heidi (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä ja käsityksiä siitä, mitkä tekijät luokanopettajan työssä tukevat ja mitkä estävät toiminnallisten opetusmenetelmien käyttöä eri oppimisympäristöissä. ... -
“No leikitään meijän leikkejä” : lasten näkökulmia kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ja viisivuotiaiden varhaiskasvatuksen oppimisympäristöistä
Jokinen, Tinja; Martikainen, Elena (2024)Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella lasten näkemyksiä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ja viisivuotiaiden varhaiskasvatuksen oppimisympäristöistä. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, miten lapset positioivat ...