Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPoutiainen, Niina
dc.contributor.authorSavolainen, Noora
dc.date.accessioned2023-10-24T09:43:33Z
dc.date.available2023-10-24T09:43:33Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90598
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä laajenevien oppimisympäristöjen mahdollisuuksista ja uhista, sekä opettajan roolin muutoksesta tässä kehityksessä. Tutkimuksen teoriaosassa on perehdytty oppimisympäristön ulottuvuuksiin, laajentuvan oppimisympäristön ja konstruktivistisen oppimiskäsityksen käsitteiden määrittelyyn, sekä tarkastellaan oppimisympäristöä osana opetussuunnitelmaa. Tutkimuksemme kuuluu laadullisen tutkimuksen piiriin, siinä on käytetty hermeneuttista menetelmää ja aineiston keruussa eläytymismenetelmää. Aineistolähtöinen teemoittaminen alkoi tutustumalla aineistoon, minkä jälkeen tutkimukselle oleelliset merkityskokonaisuudet nostettiin esiin, ja pyrittiin löytämään kokonaisuuksia yhdistäviä tekijöitä. Tämän käsitteellistämisprosessin kautta edettiin pääluokkiin ja johtopäätöksiin asti. Oppimisympäristöjen laajentumisen mukana tuomina mahdollisuuksina nähtiin monipuolistuvat oppimisympäristöt ja moninaiset pedagogiset lähestymistavat, koulun ulkopuoliset yhteistyökumppanit arjen rikastuttajina, sekä TVT- laitteiden sulautuminen luonteviksi työvälineiksi koulun arkeen. Oppimisympäristöjen laajentamisen nähtiin myös nostavan oppilaiden motivaatiota koulua kohtaan, ja sitä kautta parantavan suoriutumista koulussa. Oppimisympäristöjen laajentumisesta seuraavana uhkana nähtiin yleinen opetustyön arvostuksen väheneminen yhteiskunnassa. Muita uhkia ovat muun muassa opettaja- oppilas vuorovaikutuksen heikkeneminen etänä- ja verkossa tapahtuvan opetuksen ja oppimisen vuoksi, sekä oppilaiden suoriutumisen ja motivaation lasku johtuen oppimisympäristöjen pirstaleisuudesta. Opettaja roolin nähtiin muuttuvan aktiiviseksi toimijaksi ja verkostoitujaksi, joka mahdollistaa oppimisen siirtymisen luokkatilan ulkopuolelle autenttisiin ympäristöihin. Opettaja tarvitsee kuitenkin työhönsä tukiverkkoja, lisäkoulutusta ja yhteistyökumppaneita pystyäkseen toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla.fi
dc.format.extent68
dc.language.isofi
dc.subject.otherlaajentuva oppimisympäristö
dc.titleElämää, ei koulua varten : luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä laajenevista oppimisympäristöistä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202310246630
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysoeläytymismenetelmä
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot