Maahanmuuttajien ja opettajien kohtaamisia : "Englishman in New York"
Päivämäärä
2017Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Maahanmuuttajien kotoutuminen on ollut esillä yleisessä yhteiskunnallisessa
keskustelussa koko 2000-luvun ajan. Keskustelu on ollut viimevuosina hyvin
kiivasta. Koulua on yleisesti pidetty tärkeänä kotoutumisprosessissa. Tutkimuksen
tavoitteena oli tutkia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kokemuksia
kohtaamisista opettajien kanssa ja toisaalta maahanmuuttajataustaisia oppilaita
opettaneiden opettajien kokemuksia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden
opettamisesta.
Tutkimusote oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimuksessa oli kaksi
erillistä aineistoa. Opettajien tutkimusjoukko muodostui neljästä itä-helsinkiläisestä
peruskoulun opettajasta ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden neljästä
Itä-Helsingissä peruskoulunsa käyneestä oppilaasta. Aineiston keruu menetelmänä
molemmissa aineistoissa käytettiin avointa haastattelua. Aineistojen analyysit
tehtiin fenomenologis-hermeneu ttisen analyysin avulla. Analyysien tuloksena
rakentui aineistojen yhteiset neljä pääluokkaa.
Tutkimus osoitti, että opettajien ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden
kohtaaminen tapahtuu molemmille osapuolille neljällä yhteisellä tasolla, johon
molemmat tuovat omat vaikuttimensa. Kohtaamisen neljä tasoa ovat: Yhteiskunnallinen
taso, koulunyleisenilmapiirin taso, luokkahuoneen kulttuurin taso sekä
opettajan ja oppilaan henkilökohtaisen kohtaamisen taso. Voidaan myös sanoa,
että tutkimukseen osallistuneiden oppilaiden kokemukset opettajien kohtaamisista
ja ylipäänsä kouluista ovat hyviä ja positiivisia.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Fysioterapian opettajien kokemuksia verkko-opetuksesta : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus
Knuutinen, Annukka; Räikkönen, Raili (2024)Verkko-opetuksella tarkoitetaan joko kokonaan tai osittain verkkoteknologian hyödyntämistä opetuksessa ja opiskelijoiden oppimisen tukemisessa. Verkko-opetuksesta on muodostunut kuluneiden parin vuosikymmenen aikana pysyvä ... -
”Tää nyt ei menny ihan niinku Strömsössä” - kun tilapäisestä tulee uusi normaali : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus opettajien työskentelystä väistöolosuhteissa
Lehtinen, Pauliina; Koponen, Liisa (2019)Opetus väistöolosuhteissa ovat yhä suurempi ongelma sisäilmaongelmien yleistyessä. Tässä tutkimuksessa selvitetään opettajien kokemuksia väistöolosuhteissa työskentelystä ja heidän arjestaan väistötiloissa. Tutkimuksen ... -
Maahanmuuttajien ja opettajien kohtaamisia : ”Englishman in New York”
Rantanen, Kai; Salokorpi, Hanna (2017)Maahanmuuttajien kotoutuminen on ollut esillä yleisessä yhteiskunnallisessa keskustelussa koko 2000-luvun ajan. Keskustelu on ollut viimevuosina hyvin kiivasta. Koulua on yleisesti pidetty tärkeänä kotoutumisprosessissa. ... -
”Kyllä sinustaki yhen burnoutin jälkeen hyvä opettaja tullee!” : psyykkisesti oireilevan oppilaan opettajan työhyvinvointi ja työssä jaksaminen
Hartikainen, Anna; Kuvaja, Juulia (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli antaa tietoa luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksista psyykkisesti oireilevien oppilaiden kanssa työskentelystä ja sen vaikutuksiin liittyen. Tutkimuksessa selvitettiin opettajien ... -
Luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa
Mäkelä, Jaana (2023)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa sekä tarkastella niiden merkityksiä heille itselleen sekä oppilaille, opettajien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.