Maahanmuuttajien ja opettajien kohtaamisia : ”Englishman in New York”
Päivämäärä
2017Maahanmuuttajien kotoutuminen on ollut esillä yleisessä yhteiskunnallisessa keskustelussa koko 2000-luvun ajan. Keskustelu on ollut viimevuosina hyvin kiivasta. Koulua on yleisesti pidetty tärkeänä kotoutumisprosessissa. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kokemuksia kohtaamisista opettajien kanssa ja toisaalta maahanmuuttajataustaisia oppilaita opettaneiden opettajien kokemuksia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opettamisesta.
Tutkimusote oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimuksessa oli kaksi erillistä aineistoa. Opettajien tutkimusjoukko muodostui neljästä itä-helsinkiläisestä peruskoulun opettajasta ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden neljästä Itä-Helsingissä peruskoulunsa käyneestä oppilaasta. Aineiston keruu menetelmänä molemmissa aineistoissa käytettiin avointa haastattelua. Aineistojen analyysit tehtiin fenomenologis-hermeneuttisen analyysin avulla. Analyysien tuloksena rakentui aineistojen yhteiset neljä pääluokkaa.
Tutkimus osoitti, että opettajien ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kohtaaminen tapahtuu molemmille osapuolille neljällä yhteisellä tasolla, johon molemmat tuovat omat vaikuttimensa. Kohtaamisen neljä tasoa ovat: Yhteiskunnallinen taso, koulun yleisen ilmapiirin taso, luokkahuoneen kulttuurin taso sekä opettajan ja oppilaan henkilökohtaisen kohtaamisen taso. Voidaan myös sanoa, että tutkimukseen osallistuneiden oppilaiden kokemukset opettajien kohtaamisista ja ylipäänsä kouluista ovat hyviä ja positiivisia.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29755]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Maahanmuuttajien ja opettajien kohtaamisia : "Englishman in New York"
Rantanen, Kai; Salokorpi, Hanna (2017)Maahanmuuttajien kotoutuminen on ollut esillä yleisessä yhteiskunnallisessa keskustelussa koko 2000-luvun ajan. Keskustelu on ollut viimevuosina hyvin kiivasta. Koulua on yleisesti pidetty tärkeänä kotoutumisprosessissa. ... -
Kohtaamisia ja kohtaamattomuuksia kotouttamisen palvelujärjestelmissä
Pöyhönen, Sari (Westermarck-seura, 2018) -
Järjestäytyvät diasporat : etnisyys, kansalaisuus, integraatio ja hallinta maahanmuuttajien yhdistystoiminnassa
Pyykkönen, Miikka (Jyväskylän yliopisto, 2007)Suomeen muuttaneet maahanmuuttajaryhmät ovat perustaneet runsaasti erilaisia yhdistyksiä. Usein yhdistykset ovat maahanmuuttajille keino ylläpitää lähtömaista periytyviä kulttuurisia ja uskonnollisia tapoja. – Yhdistysten ... -
Opettajien kokemuksia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kokonaisvaltaisesta tukemisesta
Ranta, Susanna (2015)Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä suomalaisissa kouluissa kasvaa jatkuvasti. Oppimistuloksissa on jo havaittavissa eroja ensimmäisen ja toisen sukupolven maahanmuuttajien sekä muiden oppilaiden välillä. Yksi selitys ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.