Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRantanen, Kai
dc.contributor.authorSalokorpi, Hanna
dc.date.accessioned2023-10-24T08:36:55Z
dc.date.available2023-10-24T08:36:55Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90591
dc.description.abstractMaahanmuuttajien kotoutuminen on ollut esillä yleisessä yhteiskunnallisessa keskustelussa koko 2000-luvun ajan. Keskustelu on ollut viimevuosina hyvin kiivasta. Koulua on yleisesti pidetty tärkeänä kotoutumisprosessissa. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kokemuksia kohtaamisista opettajien kanssa ja toisaalta maahanmuuttajataustaisia oppilaita opettaneiden opettajien kokemuksia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opettamisesta. Tutkimusote oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimuksessa oli kaksi erillistä aineistoa. Opettajien tutkimusjoukko muodostui neljästä itä-helsinkiläisestä peruskoulun opettajasta ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden neljästä Itä-Helsingissä peruskoulunsa käyneestä oppilaasta. Aineiston keruu menetelmänä molemmissa aineistoissa käytettiin avointa haastattelua. Aineistojen analyysit tehtiin fenomenologis-hermeneu ttisen analyysin avulla. Analyysien tuloksena rakentui aineistojen yhteiset neljä pääluokkaa. Tutkimus osoitti, että opettajien ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kohtaaminen tapahtuu molemmille osapuolille neljällä yhteisellä tasolla, johon molemmat tuovat omat vaikuttimensa. Kohtaamisen neljä tasoa ovat: Yhteiskunnallinen taso, koulunyleisenilmapiirin taso, luokkahuoneen kulttuurin taso sekä opettajan ja oppilaan henkilökohtaisen kohtaamisen taso. Voidaan myös sanoa, että tutkimukseen osallistuneiden oppilaiden kokemukset opettajien kohtaamisista ja ylipäänsä kouluista ovat hyviä ja positiivisia.fi
dc.format.extent87
dc.language.isofi
dc.subject.otherfenomenologis-hermeneuttinen
dc.titleMaahanmuuttajien ja opettajien kohtaamisia : "Englishman in New York"
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202310246623
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokohtaaminen
dc.subject.ysomaahanmuuttajatausta
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoopettajat
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot