Ryhmäytymisestä ryhmätyöhön : vuorovaikutus- ja sosiaalisia taitoja edistämällä kohti toimivaa luokkayhteisöä
Tekijät
Päivämäärä
2016Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata eraan länsi-suomalaisen alakoulun
toisen luokan luokanopettajien kokemuksia luokkansa vuorovaikutus- ja
sosiaalisten taitojen harjaannuttamisesta sekä onnistuneesta ryhmäytymisestä.
Tavoitteena on saada aikaan luokka, jossa oppilaat kokevat luokan ilmapiirin
turvalliseksi ja jossa he voivat menestyä sekä vertaissuhteissaan että
opp1m1sessaan. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan
opettajien arvopohjaa kasvatustyössä, koululuokan ryhmäprosesseja sekä
vertaissuhteiden ja sosiaalisten taitojen hallitsemisen merkitystä oppilaan
hyvinvoinnille. Lisäksi tarkastellaan näiden yhteyksiä perusopetuksen
opetussuunnitelmaan.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla luokanopettajia. Haastattelu
noudatti teemahaastattelun kriteerejä. Tutkimuksessa sovellettiin
fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta. Fenomenologia on laadullinen
tutkimussuuntaus, jonka avulla tutkitaan tutkittavien omakohtaisia
kokemuksia käsiteltävästä aiheesta. Tutkimuksesta kävi ilmi, että
ryhmäyttäminen on jatkuva ja tärkeä prosessi, joka sisältää paljon
vuorovaikutus- ja sosiaalisten taitojen opettelua. Arvot ohjaavat opettajien työtä
ja heidän tavoitteenaan on taata lapsille kokonaisvaltaisesti hyvä koulupäivä ja
turvallinen oppimisympäristö. Näitä tavoitteita edistetään päivittäin
kouluarjessa kohtaamalla lapsi aidosti, kuulemalla häntä ja opettamalla hänelle
myönteisiä vuorovaikutusmalleja vertaissuhteiden edistämiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Miten vuorovaikutusleikki tukee lapsen sosiaalisia taitoja vuoropäiväkodissa?
Luttinen, Hilkka (2006) -
Lasten vertaissuhdetaidot ja kiusaaminen esikoulun vertaisryhmissä
Laaksonen, Vilja (Jyväskylän yliopisto, 2014) -
Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI)
Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (University of Jyväskylä, 2021)Opettajan ja oppilaiden välinen vuorovaikutus on keskeinen opetuksen laadun määrittäjä. Opettajan visuaalisen huomion kiinnittyminen säätelee vuorovaikutusta ja oppilaiden koulukokemuksia. Opettajan työhön liittyy monia ... -
Oppilaiden sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen yläkoulussa
Virta, Vilma; Korhonen, Petra (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin yläkoulussa annettavaa sosioemotionaalista tukea. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavoin yläkoulun opettajat tukevat oppilaiden sosioemotionaalista kehitystä. Lisäksi tutkittiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.