dc.contributor.author | Ruuskanen, Miia | |
dc.date.accessioned | 2023-10-24T07:12:03Z | |
dc.date.available | 2023-10-24T07:12:03Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90582 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata eraan länsi-suomalaisen alakoulun
toisen luokan luokanopettajien kokemuksia luokkansa vuorovaikutus- ja
sosiaalisten taitojen harjaannuttamisesta sekä onnistuneesta ryhmäytymisestä.
Tavoitteena on saada aikaan luokka, jossa oppilaat kokevat luokan ilmapiirin
turvalliseksi ja jossa he voivat menestyä sekä vertaissuhteissaan että
opp1m1sessaan. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan
opettajien arvopohjaa kasvatustyössä, koululuokan ryhmäprosesseja sekä
vertaissuhteiden ja sosiaalisten taitojen hallitsemisen merkitystä oppilaan
hyvinvoinnille. Lisäksi tarkastellaan näiden yhteyksiä perusopetuksen
opetussuunnitelmaan.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla luokanopettajia. Haastattelu
noudatti teemahaastattelun kriteerejä. Tutkimuksessa sovellettiin
fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta. Fenomenologia on laadullinen
tutkimussuuntaus, jonka avulla tutkitaan tutkittavien omakohtaisia
kokemuksia käsiteltävästä aiheesta. Tutkimuksesta kävi ilmi, että
ryhmäyttäminen on jatkuva ja tärkeä prosessi, joka sisältää paljon
vuorovaikutus- ja sosiaalisten taitojen opettelua. Arvot ohjaavat opettajien työtä
ja heidän tavoitteenaan on taata lapsille kokonaisvaltaisesti hyvä koulupäivä ja
turvallinen oppimisympäristö. Näitä tavoitteita edistetään päivittäin
kouluarjessa kohtaamalla lapsi aidosti, kuulemalla häntä ja opettamalla hänelle
myönteisiä vuorovaikutusmalleja vertaissuhteiden edistämiseen. | fi |
dc.format.extent | 88 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | oppilaiden vertaissuhteet | |
dc.title | Ryhmäytymisestä ryhmätyöhön : vuorovaikutus- ja sosiaalisia taitoja edistämällä kohti toimivaa luokkayhteisöä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202310246614 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | ryhmäytyminen | |
dc.subject.yso | sosiaaliset taidot | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | ryhmäkäyttäytyminen | |
dc.subject.yso | ryhmätyö | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation). | en |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema.. | fi |