Ammatillisen koulutuksen digitalisaatio työnantajanäkökulmasta : kirjallisuuskartoitus
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Viitekehys: Nopeasti edenneen digitalisaation vaikutuksena digitaalisuus on lisääntynyt
toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. Digitalisaatiolla on vaikutus opiskelijan
oppimisprosessiin, yhteiskunnassa kansalaisena tarvittaviin yleisiin taitoihin ja
opiskeltavaan alaan liittyviin substanssitaitoihin. Opiskelijan näkökulmasta digitalisaatio
näkyy mm. digitaalisina oppimisympäristöinä, digitaalisena kommunikaationa, uusina,
omaan alaan liittyvinä ohjelmistoina ja välineinä. Toisen asteen ammatillisen koulutuksen
tärkeänä asiakkaana on työelämä, jonka tarpeisiin koulutuksesta valmistuvan opiskelijan
osaamisen ja koulutuksen mukana tulleiden tietojen ja taitojen pitäisi vastata.
Työelämän tarpeet ja vaatimukset eivät ole kuitenkaan täysin yksiselitteisiä ja selviä, kun
ajatellaan tulevan työvoiman digitaalisen osaamisen ja digitaalisessa ympäristössä toimisen
kykyjä. Työnantajilla on alakohtaisia ja työnantajakohtaisia eroja digitalisaation edistymisen
suhteen, eivätkä tarpeet välttämättä vastaa toisiaan. Eroa on myös siinä, kuinka pitkälle
työnantajat kykenevät ennakoimaan ja määrittelemään tulevaisuuden tarpeita.
Opinnäytteen tavoite ja menetelmä: Tämän opinnäytteen tarkoitus oli selvittää
kirjallisuuskartoituksen ja tuloksista tehtävän synteesin avulla, miten työnantajien
näkemyksiä toisen asteen ammatillisen koulutuksen digitalisaatiosta on tieteellisesti tutkittu,
mitä kartoituksista saaduissa tuloksissa todetaan ammatillisen koulutuksen nykytilasta
verrattuna työnantajien tarpeisiin ja mitkä asiat koetaan tuleviksi kehittämisen tarpeiksi.
Opinnäytteen tulokset ja siitä tehtävät johtopäätökset: Tuloksista käy ilmi, että tästä aiheesta
on tehty varsin vähän tutkimusta. Tutkimuksessa käsiteltyjä artikkeleita oli varsinaisessa
hakuvaiheessa 988 ja lumipallo-otannassa 663, ja sovellettaessa valintakriteerejä niistä
valikoitui tuloksiin 16 artikkelia. Tutkimus keskittyy pääsääntöisesti Euroopan alueeseen ja
teollisuuden aloihin, ja artikkelit jakautuvat tasaisesti tarkastellulle ajalle. Yleisin luokittelu
tutkimuksille oli evaluointitutkimus, ja käytettyjä tutkimusmenetelmiä oli useita.
Menetelmien yhteisenä tekijänä on haastattelujen yleisyys. Synteesistä käy ilmi, että
ammatillisen koulutuksen nykytilasta ja sen kehittämistarpeista on eriäviä näkemyksiä
riippuen työnantajasta ja tämän tarpeesta.
...
Framework: The digitalization is advancing at increasing rate at the vocational education
and training institutions. The digitalization has effects with the learning process of the
student, skills needed as a citizen in the digitalized society and the substance skills of the
occupation the student is learning. From the point of view of the student, the digitalization
can be seen for example as new learning environments, digital communication or as new
software programs or digital equipment related to the occupation. The most important client
of the vocational education is the employers. The vocational education should be able to
address the skill needs of the employing organizations.
The needs of the employers are not completely unequivocal and clear when we are thinking
about the skills what the employees should have in the future, concerning the competencies
needed, when working in the digital environment. The employers have a different need,
based on the single employer, or employers of the different field of occupations and the need
is not completely similar, because the rate of the advance of the digitalization can be different
between companies. There are also differences in the anticipating of the future and
foresighting of the future needs.
Objective and the method of the thesis: The main purpose of this thesis is to find out by
means of the systematic mapping study and review of the result articles how the perspectives
of the employers about the digitalization of the vocational education and training are studied
in the field of scientific research, and what conclusions these result articles are providing
about the current state of the vocational education and training compared with the
employers’ needs and do these studies suggest any improvements to the vocational education
and training.
Results and the conclusions of the thesis: The results show that the research of the subject is
limited. The result of the search consists of 988 articles, and there were additional 663
articles in the snowball-phase of the research, and only 16 articles were included in the
mapping after applying the inclusion criteria. The studies are mostly conducted in Europe
and the mainly researched field of employers are the industry sector and the studies are
distributed evenly in the timeline of the research scope. Most of the studies are evaluation
studies, and they are conducted with different methods. The most used method as a part of
the study is the interview of the employers. As a result of the review, can be seen a difference
between employers when addressing the question of the current state of the vocational
education and training and the question about the suggestion for the improvements to the
vocational education and training.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Verkko-opetuksen haasteet ammatillisen koulutuksen opetushenkilökunnan kokemina
Laitinen, Mikko (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa ammatillisen koulutuksen opettajien sekä opetuksen tuki-, ohjaus- ja suunnitteluhenkilöstön kokemia haasteita verkko-opetuksessa. Verkko-opetus on kansallisesti ja kansainvälisesti ... -
Ammatillisen koulutuksen erityisopettajien toiveet, odotukset ja tunteet oppivelvollisuuden laajentamisen kynnyksellä
Ahopalo, Johanna (2022)Oppivelvollisuuden uudistuminen astui voimaan vuonna 2021 pyrkien ratkaisemaan peruskoulun ja toisen asteen koulutuksen nivelvaiheen nuorten haasteita. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille ammatillisissa ... -
Integroinnin mahdollisuus tukee liikuntasuhteen kehittymistä : kolmikantayhteisön kokemuksia ammatillisen koulutuksen työelämässä oppimisesta
Oras, Mira (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ammatillisen koulutuksen vuonna 2018 voimaan tulleen reformin jälkeistä aikaa. Reformi vaikutti eniten työelämässä oppimisen määrän kasvuun ja sitä kautta työelämän edustajien ja työpaikkojen ... -
Ammattiin valmistuvien nuorten kokemuksia seksuaalikasvatuksesta ammatillisen koulutuksen aikana
Palmroos, Maija; Lehtonen, Maria-Kaisa (2020)Nuorten terveysosaaminen on yhä eriytyneempää. Ammatillisen koulutuksen opiskelijoilla on tutkimustiedon valossa enemmän haasteita monilla terveyden osa-alueilla – niin myös seksuaaliterveydessä. Seksuaalikasvatuksen ... -
S2-opettajien kokemuksia kielitaidon arvioinnista ammatillisen koulutuksen kentällä vuosina 2009 ja 2019
Lehdenvirta, Jenni (2020)2000-luvun ensimmäiset vuosikymmenet ovat tuoneet kielitaidon arviointiin ja opetukseen merkittäviä muutoksia. Näkemys kielestä ja kielitaidosta on laajentunut formalistisista ja struktuureja painottaneista näkemyksistä ...