Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorFonsén, Elina
dc.contributor.authorOldén, Viivi
dc.date.accessioned2023-10-13T05:29:08Z
dc.date.available2023-10-13T05:29:08Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89902
dc.description.abstractTässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin sitä, millaista on toimia johtajana koulun erilaisissa kriisitilanteissa. Keskeisenä kiinnostuksen kohteena oli rehtoreiden johtamisosaaminen kriisitilanteissa ja sitä tutkittiin selvittämällä, millaisista ulottuvuuksista johtamisosaaminen kriisitilanteissa koostui ja millaisia asioita näihin ulottuvuuksiin liittyi. Lisäksi tarkasteltiin sitä, erosiko johtamisosaaminen työkokemuksen mukaan muodostetuissa ryhmissä. Tutkimuskohteena olivat neljän suomalaisen kunnan kaikki suomenkielisten peruskoulujen rehtorit. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, jossa tutkittavat vastasivat ensin väittämiin ja lopuksi avoimiin kysymyksiin. Vastauksia saatiin 28. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisesti eli mixed methods -tutkimuksena. Aineisto analysoitiin sekä määrällisillä että laadullisilla menetelmillä. Määrällisenä menetelmänä tutkimuksessa oli reliabiliteetin laskeminen Cronbachin alphan avulla sekä Mann-Whitney U-testi. Laadullinen analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksessa todettiin, että johtamisosaaminen kriisitilanteissa koostui viidestä ulottuvuudesta: päätöksenteko, vuorovaikutus, yhteistyö, oma jaksaminen ja joustavuus kriisitilanteissa. Tutkimus ei onnistunut tavoittamaan ulottuvuuksista päätöksenteon ja yhteistyön prosesseja, vaan niiden Cronbachin alpha -kertoimet jäivät alle 0,60 raja-arvon. Tutkimus onnistui kuitenkin tavoittamaan vuorovaikutuksen, oman jaksamisen ja joustavuuden prosessit sekä erittelemään kaikkien ulottuvuuksien sisältöä. Työkokemuksen perusteella muodostettujen ryhmien väliltä ei löydetty tilastollisesti merkitsevää eroa johtamisosaamisessa vuorovaikutuksen, oman jaksamisen tai joustavuuden suhteen.fi
dc.format.extent70
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherperuskoulujen rehtorit
dc.subject.othermixed methods
dc.title"Hyvin suunniteltu ja harjoiteltu on jo puoliksi tehty" : peruskoulun rehtori johtajana koulun kriisitilanteissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202310135950
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysojohtajuus
dc.subject.ysorehtorit
dc.subject.ysokriisit
dc.subject.ysokoulut
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright