Interaktiotyökalun kehittäminen CinetCampus-videotuotantopalveluun
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa (KYC) on viime vuosien aikana siirrytty ensin läsnäololuennoista tallennettuihin luentoihin, jotka ovat nähtävillä luennon kanssa samanaikaisesti tai jälkikäteen, ja siitä seuraavaksi etukäteen tallennettuihin videoluentoihin, jotka jaetaan opiskelijoille nähtäville valittuna ajankohtana. Tänä päivänä läsnäololuentoja ei pidetä lainkaan vaan kaikki luennot on etukäteen nauhoitettuja luentoja. Tutkimuksissa viimeisen 30 vuoden aikana on huomattu videoihin liitetyn interaktiivisuuden nostavan oppimistuloksia merkittävästi. Tähän asti KYC:ssä luentovideoiden interaktiivisuus on rajoittunut mahdollisuuteen liikkua videon aikajanalla. Tämä tutkimus on kehittämistutkimus ja tavoiteena on tuottaa KYC:n it-yksikön luennoitsijoille interaktiivisuutta lisäävä työkalu käytössä olevaan CinetCampus-videotuotantopalveluun, joka on myös KYC:n it-yksikön itse kehittämä. Tutkimuksessa toteutettiin pilottia ja esimerkkiratkaisua, joka kartoittaisi mahdollisuuksia ja toisi esiin interaktiivisuuden potentiaalin opettajille. Työkalun avulla voidaan testata valitun ratkaisun käytettävyyttä ja soveltuvuutta interaktion tuottamiseen videoihin. Tutkimuksen tuotoksena saatiin työkalu CinetCampukseen, jolla luennoitsijat voivat lisätä luentovideoihinsa monivalintakysymyksiä ja ohjeen miten opiskelijan tulee monivalintakysymyksen kohdalla toimia. Kehittämistuotosta eli monivalintakysymys-työkalua arvioitiin KYC:n it-yksikön luennoitsijoiden toimesta ja he toivat esille sen, missä kohdin työkalu on toimiva ja mitä kehittämistä se vaatii. Kehittämistutkimuksen luonteeseen kuuluu, että kehittäminen etenee iteratiivisesti ja tämäkin kehittämistutkimus jättää jäljelle useita kehittämiskohteita seuraavaa kehittämiskierrosta varten.
...
In recent years,Kokkola University Consortium Chydenius (KUC) has first moved from face-to-face lectures to recorded lectures, which can be viewed simultaneously with the lecture or afterwards, and then to video lectures which are recorded in advance and are distributed to students for viewing at a selected time. Today, face-to-face lectures are not held at all, but all lectures are recorded in advance. In studies over the last 30 years, it has been noticed that the interactivity associated with videos increases learning results significantly. In KUC, the interactivity of lecture videos has been limited to the possibility of moving along the timeline of the video. This study is a design research and the goal is to produce a tool for the lecturers for the CinetCampus video production service in use, which was also developed by KUC's IT unit. The result of the design research was a tool for CinetCampus, with which lecturers can add multiple choice questions to their lecture videos and instructions on how the student should act in the case of a multiple choice question. The development output, i.e. the multiple choice question tool, was evaluated by some of the lecturers of KUC's IT unit, and they pointed out where the tool is functional and what development it requires. The nature of design research is that development proceeds iteratively, and there are several development targets for the next round of development.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Enhancing web course design using action research
Hiltunen, Leena (University of Jyväskylä, 2010) -
Kehittämistutkimus : yksilöllisen oppimisen kehittäminen, case TVT
Mattila, Heikki (2022)Tutkimuksen aiheena oli kehittää tieto- ja viestintätekniikan (TVT) opiskelua tukevaa opiskelumateriaalia. Kohderyhmänä olivat ammatillisessa koulutuksessa opiskelevat nuoret ja aikuiset. Tavoitteena oli luoda toimivia, ... -
Towards Successful Implementation of a Virtual Classroom for Vocational Higher Education in Indonesia
Aditya, Bayu Rima; Nurhas, Irawan; Pawlowski, Jan (Springer, 2019)The virtual classroom continues to grow, but it is becoming more and more the norm, and it is fundamentally different from the vocational students at the Indonesian university. With the promised benefits of the virtual ... -
Green Campus Initiatives in Online and Distance Higher Education
Ubachs, George; Kataja-aho, Saana; Aydin, Cengiz Hakan; Bozkurt, Aras; Lane, Andy; Mapar, Mahsa; Caeiro, Sandra; Jensen-Lampiri, Lars; Karhunen, Anni; Helimo, Ulla; Becker-Schröer, Sara; Gerstenmeier, Anja; Goupilleau, Alice (European Association of Distance Teaching Universities, 2024)This publication by EADTU's Task Force on Green Campus explores the efforts of distance and open Higher Education Institutions (HEIs) to foster sustainability through green campus initiatives. The report examines how HEIs ... -
Using a blended approach to enrich MOOCs on Finnish education
Kananen, Päivi; Kiviniemi, Ari; Kytölä, Liisa; Nykopp, Minna (European Association of Distance Teaching Universities, 2021)Blended education embraces various combinations of face-to-face and online teaching. It has become a normal part of higher education degree programmes. Since the late 1990s, the Open University of the University of Jyväskylä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.