Opas ohjattua opetusharjoittelua ohjaavalle opettajalle
Mouhu, H., & Kurttila, P. (Eds.). (2023). Opas ohjattua opetusharjoittelua ohjaavalle opettajalle. Jyväskylän yliopisto; eNorssi - Opettajankouluttajien yhteistyöverkosto. Suomen harjoittelukoulujen julkaisu. https://enorssi.fi/opas-ohjaajalle/
Published in
Suomen harjoittelukoulujen julkaisuDate
2023Copyright
© 2023 eNorssi
Yliopistojen harjoittelukoulut, Norssit, ovat opettajankoulutuksen ytimessä, sillä niissä toteutuvat ohjatut opetusharjoittelut mahdollistavat opettajaksi opiskeleville opettajan työn harjoittelemisen autenttisessa ympäristössä. Ohjatuissa opetusharjoitteluissa harjoittelijat pääsevät yhdistämään oppimisen, opettamisen ja kasvatuksen teoriat käytäntöön ja toisaalta myös sanoittamaan käytäntöä teoreettisilla käsitteillä. Harjoittelukoulujen ohjaavat opettajat ovat omalta osaltaan mukana kouluttamassa osaavia opettajia, joilla on hyvät perusvalmiudet opettajan työhön – kyky toimia autonomisesti koulutus- ja kasvatuskulttuuria sekä omaa toimintaansa kriittisesti analysoivina ja uudistavina asiantuntijoina. Ohjatut opetusharjoittelut ovat myös tärkeä osa opettajaksi opiskelevan ammatillisen identiteetin ja opettajan käyttöteorian rakentumisprosessia. Suomen harjoittelukoulujen eNorssi-verkoston ohjatun harjoittelun ja ohjaajakoulutuksen työryhmä on jo lähes kahdenkymmenen vuoden ajan tukenut ohjaavien opettajien ohjausosaamista muun muassa järjestämällä systemaattista ohjaajakoulutusta ja tuottamalla materiaalia ohjauksen avuksi. Tämä opas on syntynyt ohjatun harjoittelun ja ohjaajakoulutuksen työryhmän yhteisenä tuotoksena. Sen on tarkoitus tarjota ohjaavalle opettajalle peruseväitä ohjaavan opettajan ja harjoittelijan yhteiselle ohjausmatkalle. Luvuissa 1–3 käsitellään lyhyesti ohjattuja opetusharjoitteluja osana opettajankoulutusta, harjoittelukoulujen yhteistyöverkosto eNorssia ja harjoittelukoulun, opettajankoulutuslaitoksen ja ainelaitosten tekemää kolmikantayhteistyötä. Luvussa 4 tarkastellaan ohjaavan opettajan työnkuvaa ja ammatillista identiteettiä. Luvussa 5 syvennytään ohjatun opetusharjoittelun ohjaukseen, sen arvoperustaan, tarkoitukseen, tavoitteisiin ja periaatteisiin. Luku 6 avaa ohjatun harjoittelun etenemistä ohjaavan opettajan näkökulmasta sekä nostaa esiin myös harjoittelijan kannalta merkityksellisiä ohjauksessa huomioitavia aihealueita. Luku 7 tarjoaa käytännöllisiä ideoita ja välineitä ohjauksen tueksi sekä oman ohjauksen kehittämiseksi. Luvussa 8 tarkastellaan melko laajasti opiskeluhuollon eri osa-alueiden huomioimista ohjatussa harjoittelussa. Luvussa 9 pohditaan hyvinvointiosaamista ohjatussa harjoittelussa ohjaavan opettajan näkökulmasta.
...
Publisher
Jyväskylän yliopisto; eNorssi - Opettajankouluttajien yhteistyöverkostoISBN
978-951-39-9600-0ISSN Search the Publication Forum
2342-8309Keywords
Original source
https://enorssi.fi/opas-ohjaajalle/Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/193399896
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Supervisory discussions during the early childhood education and care student teacher practicum period : the cultural scripts, phases and discourses
Chydenius, Heidi; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Fonsén, Elina (Routledge, 2023)Practicum periods are an essential part of early childhood education and care (ECEC) teacher training. To support a student’s learning, they need supervision by an expert ECEC teacher to process and analyse information, ... -
Internet ohjauksessa vai ohjaus internetissä? : ohjaajien käsityksiä internetin merkityksestä työvälineenä
Vuorinen, Raimo (Jyväskylän yliopisto, 2006)Sekä kansainvälisessä että kansallisessa koulutus- ja työvoimapolitiikassa on viime vuosina korostettu nuorille ja aikuisille suunnattujen ohjaus- ja neuvontapalvelujen saatavuutta, laadun varmistamista ja palvelumuotojen ... -
Implementation of group based exercises by peer instructors : a feasibility study in the elderly population
Patil, Radhika (2009)Background and purpose of the study By the year 2035, the number of persons ≥ 75 years of age will have doubled in Finland. There is convincing evidence for the importance of regular, moderate intensity physical activity ... -
Ohjaamisen haasteet lapsijohtoisessa tutkimusprojektissa : ohjaajan toiminta mahdollistamassa tai rajoittamassa lasten osallisuutta
Sinisilta, Niina (2014)Tutkimuksessa tarkasteltiin lapsijohtoisen tutkimuksen ohjaamiseen liittyviä haasteita sekä sitä, miten ohjaaja toiminnallaan ja valinnoillaan mahdollistaa tai rajoittaa lasten osallisuutta. Tutkimuskohteena oli ... -
Career practitioners' conceptions of social media and competency for social media in career services
Kettunen, Jaana (University of Jyväskylä, Finnish Institute for Educational Research, 2017)