Tunneäly sosiaalityön käytännön työssä
Maisterintutkielmani rakentui kahdesta päätutkimustehtävästä, joista ensimmäinen tarkastelee sosiaalityöntekijöiden ymmärrystä tunneälystä. Toinen päätutkimustehtävä puolestaan keskittyy selvittämään sitä, miten ja missä tunneälyn osa-alueet näkyvät sosiaalityön käytännön työssä sekä millainen sen merkitys on käytännön työssä sosiaalityöntekijöiden kertomana. Vaikka tunteiden ja tunneälyn merkityksellisyys sosiaalityön käytännön työssä on tunnistettu ja tunnustettu, on tämän tematiikan tutkimuskirjallisuus lisääntyvyydestä huolimatta vielä vähäistä niin kansainvälisessä mutta erityisesti suomalaisessa sosiaalityön tutkimuksessa. Tutkielman tavoitteenani on ollut syventää näkemystä siitä, miten tunneäly ymmärretään, miten se todellisuudessa käytännössä näkyy sekä millaisena sen merkitys koetaan.
Tutkielman aineisto on kerätty viiden teemahaastattelun avulla. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä ja teemoittelulla.
Tutkielman aineiston analyysi jakautui kahden päätutkimustehtävän mukaisesti kahteen analyysivaiheeseen. Molemmista analyyseista muodostui neljä eri pääteema, jotka vastasivat päätutkimustehtäviin ja niihin sisältyviin tutkimuskysymyksiin.
Ensimmäistä päätutkimustehtävää, sosiaalityöntekijöiden ymmärrystä tunneälystä, muodostui kuvaamaan neljä pääteemaa: (1) tunteiden tiedostaminen ja havaitseminen, (2) tunteiden ilmaiseminen, (3) tunteiden ymmärtäminen sekä (4) tunteiden sääteleminen ja käsittely. Sosiaalityöntekijöiden ymmärrys tunneälystä mukailee teoreettisessa viitekehyksessä esitettyä sulautettua tunneälymallia ja siten mukailee myös kolmea vallitsevaa tunneälymallia (Mayer & Salovey 1997; Goleman 2000; Bar-On 2006).
Tutkielmani toista päätutkimustehtävää, tunneälyn ilmenemistä ja sen merkitystä sosiaalityön käytännön työssä, muodostui kuvaamaan myös neljä pääteemaa: (1) rakenteiden ja organisatoristen linjausten kohtaaminen, (2) asiakkaiden kohtaaminen, (3) kollegan ja yhteistyötahojen kohtaaminen sekä (4) itsensä kohtaaminen. Sosiaalityöntekijöiden mukaan tunneäly ja sen osa-alueet ilmenevät sosiaalityön käytännön työn eri ulottuvuuksissa mukaillen Lindhin (2019) mallia sosiaalityön käytännön työstä. Lisäksi tuloksissa ilmeni, että tunneälyllä on suuri merkitys etenkin asiakastyössä, mutta myös muilla sosiaalityön käytännön työn ulottuvuuksilla.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tunneälyn ulottuvuudet sosiaalityön asiakastyössä
Radmer, Jasmin (2022)Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on tutkia tunneälyn eri ulottuvuuksia sosiaalityön asiakastyön tutkimuksissa. Tutkimuskysymystä tarkastellaan Golemanin, Boyatziksen ja McKeen (2002) tunneälymallin kautta. ... -
Opiskelijan tunneälyn kehittyminen sosiaalityön koulutuksen aikana : ”Ihmisten kohtaamisen taitoja ei voi koskaan harjoitella liikaa.”
Radmer, Jasmin (2024)Tämän tutkimuksen tehtävänä on tutkia sosiaalityön opiskelijoiden tunneälytaitojen kehittymistä koulutuksen aikana ja tuoda esille, millaisia opetusmenetelmiä opiskelijat toivovat hyödynnettävän tunneälytaitojen opetuksessa. ... -
Sosiaalityön dialoginen käytäntö : dialogisen käytännön jäsentyminen Paynen käytäntöteoreettista näkökulmaa mukaillen
Manninen, Miia (2022)Tämä kuvailevan, integroivan kirjallisuuskatsauksen muodossa toteutettu tutkimukseni tarkastelee sitä, millaiseksi dialoginen käytäntö jäsentyy tapana tehdä sosiaalityötä. Lähestyn tätä Paynen (2020) käytäntöteoreettista ... -
Implementointitutkimuksesta tukea sosiaalityön tutkimuksen ja käytännön kehittämiseen
Isokuortti, Nanne; Aaltio, Elina (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2021) -
Emotionaalisesti haasteelliset tilanteet johtajan työssä
Torpo, Terhi (2001)