dc.contributor.author | Määttä, Kati | |
dc.date.accessioned | 2023-10-06T09:26:37Z | |
dc.date.available | 2023-10-06T09:26:37Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89504 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessani lähdin toteuttamaan nelipäiväistä opetuskokeilua, jonka tarkoituksena
oli yhdistää seikkailukasvatuksen ja elämyspedagogiikan elementtejä
pienryhmän kokonaisopetukseen. Tutkimuksessa mukana oli kahdeksan 1.-2.
luokan pienryhmän oppilasta. Oppilaat osallistuivat neljän päivän aikana ympäristötiedon
aihekokonaisuuden pohjalle rakennettuun opetuskokeiluun, jossa
muina oppiaineina mukana olivat äidinkieli, matematiikka, liikunta, kuvataide ja
musiikki.
Tutkimukseni teoriataustaksi olen valinnut seikkailukasvatuksen sekä elämyspedagogiikan.
Mielestäni seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka ovat niin lähellä
toisiaan, että sen takia kuljetan molempia mukana tutkimuksessani. Molemmissa
on paljon toiminnallisuuden, kokemuksellisuuden ja elämyksellisyyden
elementtejä, joita on mahdollistaa siirtää koulumaailman.
Tutkimukseni on fenomenologis-hermeneuttinen toiminnallinen tapaustutkimus.
Fenomenologian ja hermeneutiikan avulla pyrin selvittämään käsityksiä ja ilmiöitä
sellaisenaan kuin tutkittavat ne kokivat. Kahdeksan oppilaan haastattelut suoritettiin
avoimina ryhmähaastatteluina. Sen lisäksi haastattelin myös luokan
omaa opettajaa hänen ajatuksistaan ja käsityksistään opetuskokeilusta. Omat
havaintoni kokeilupäivistä kirjasin ylös päiväkirjaan sekä videoin opetuskokeilut.
Analyysivaiheessa purin opetuskokeilupäivät niin tarkasti kuin mahdollista. Tutkittavien
haastattelujen, omien havaintojeni sekä päiväkirjamerkintöjeni ja luokan
oman opettajan havaintojen perusteella hain vastauksia tutkimusongelmiini.
Tutkimustulokset osoittivat, että seikkailukasvatuksen ja elämyspedagogiikan
elementeillä on paikkansa opetussuunnitelman mukaisessa kokonaisopetuksessa.
Seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka antavat kirja- ja kynäpainotteisessa
opetuksessa keskittymisongelmista kärsiville lapsille mahdollisuuden toisenlaiseen
oppimismuotoon. Tämä tukee teoreettista oppimista, jota oli myös
havaittavissa opetuskokeilun aikana. | fi |
dc.format.extent | 84 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Pienryhmäoppilaiden kokemisen ja oppimisen riemua seikkailuelämyksissä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202310065533 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | seikkailukasvatus | |
dc.subject.yso | elämyspedagogiikka | |
dc.subject.yso | kokonaisopetus | |
dc.subject.yso | kokemusoppiminen | |
dc.subject.yso | fenomenologia | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation). | en |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema.. | fi |