Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKasi, Hannamaija
dc.contributor.authorRintamäki, Leena
dc.date.accessioned2023-10-06T09:01:29Z
dc.date.available2023-10-06T09:01:29Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89483
dc.description.abstractTutkimuksemme kohdistui paikalliseen opetussuunnitelmatyöskentelyyn sekä opetussuunnitelmauudistukseen 2016 ohjausryhmän sekä esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmän kokemana. Tutkimuksessa määritellään suomalaista perusopetuksen opetussuunnitelmaa käsitteenä sekä tarkastellaan suomalaista opetussuunnitelmajärjestelmää ja siihen kuuluvaa valtakunnallista ja paikallista opetussuunnitelmaa ohjaavina asiakirjoina tehtävineen, tavoitteineen ja sisältöineen. Historiallisessa katsauksessa esittelemme opetussuunnitelman ohjaavuuden ja toimivuuden muutoksia sekä tarkastelemme tutkimuskohteenamme olevan kaupungin paikallisen opetussuunnitelmatyön etenemisvaiheita. Teoreettisessa viitekehyksessä luomme myös katsauksen aiempiin oman tutkimuksemme kannalta merkittäviin tutkimuksiin. Tutkimuksemme on fenomenologis-hermeneuttinen tapaustutkimus. Tutkimustehtävänämme oli selvittää miten paikallisessa opetussuunnitelmatyöskentelyssä ohjausryhmän ja esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmän jäsenet kokevat opetussuunnitelmauudistuksen 2016. Lisäksi selvitimme ohjausryhmän sekä esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmän jäsenten kokemuksia paikallistason opetussuunnitelman laadintatyöstä sekä esi- ja alkuopetuksen yhteistyöstä ja lapsen oppimispolun jatkumosta. Tutkimusaineiston hankimme avoimella haastattelulla. Aineiston analyysitapana käytimme Giorgin fenomenologiseen psykologiaan pohjautuvaa Perttulan fenomenologista menetelmää omaan tutkimusaineistoomme soveltaen. Tutkimusprosessin eri vaiheisiin liittyvissä valinnoissa ja tutkimusprosessin kulun eri vaiheiden kuvauksessa olemme pyrkineet tarkkuuteen, huomioiden tutkimuksen eettiset ja luotettavuuden näkökulmat. Tutkimusaineiston analyysin pohjalta tekemiemme johtopäätösten mukaan opetussuunnitelmauudistus 2016 koettiin hyvänä, elämänläheisenä ja lapsen oppimispolkua korostavana. Huolta aiheutti uuden opetussuunnitelman mukana tuoma toimintakulttuurin muutos. Opetussuunnitelmatyö koettiin ohjausryhmässä vastuullisena ja laajana mutta hyvin antoisana. Sen sijaan esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmässä työskentely koettiin pettymyksenä, joskin laadittuun Lapsen polku-asiakirjan sisältöön oltiin tyytyväisiä. Esi- ja alkuopetuksen yhteistyötä ja lapsen oppimispolun jatkumoa pidettiin tärkeänä. Yhteistyön onnistuminen koettiin olevan yhteydessä esi- ja alkuopetuksen fyysiseen läheisyyteen.fi
dc.format.extent92
dc.language.isofi
dc.subject.otheropetussuunnitelmauudistus
dc.subject.otherpaikallinen opetussuunnitelmaprosessi
dc.subject.otherfenomenologinen merkitysanalyysi
dc.titleOpetussuunnitelman pyörteissä : ohjausryhmän sekä esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmän kokemuksia paikallistason opetussuunnitelmatyöstä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202310065513
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysouudistukset
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot