Opetussuunnitelman pyörteissä : ohjausryhmän sekä esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmän kokemuksia paikallistason opetussuunnitelmatyöstä
2016:20 | 2017:67 | 2018:86 | 2019:116 | 2020:101 | 2021:86 | 2022:66 | 2023:86 | 2024:84 | 2025:7
Tutkimuksemme kohdistui paikalliseen opetussuunnitelmatyöskentelyyn sekä
opetussuunnitelmauudistukseen 2016 ohjausryhmän sekä esi- ja alkuopetuksen
niveltyöryhmän kokemana. Tutkimuksessa määritellään suomalaista perusopetuksen
opetussuunnitelmaa käsitteenä sekä tarkastellaan suomalaista opetussuunnitelmajärjestelmää
ja siihen kuuluvaa valtakunnallista ja paikallista opetussuunnitelmaa
ohjaavina asiakirjoina tehtävineen, tavoitteineen ja sisältöineen.
Historiallisessa katsauksessa esittelemme opetussuunnitelman ohjaavuuden ja
toimivuuden muutoksia sekä tarkastelemme tutkimuskohteenamme olevan
kaupungin paikallisen opetussuunnitelmatyön etenemisvaiheita. Teoreettisessa
viitekehyksessä luomme myös katsauksen aiempiin oman tutkimuksemme
kannalta merkittäviin tutkimuksiin.
Tutkimuksemme on fenomenologis-hermeneuttinen tapaustutkimus. Tutkimustehtävänämme
oli selvittää miten paikallisessa opetussuunnitelmatyöskentelyssä
ohjausryhmän ja esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmän jäsenet kokevat opetussuunnitelmauudistuksen
2016. Lisäksi selvitimme ohjausryhmän sekä esi- ja
alkuopetuksen niveltyöryhmän jäsenten kokemuksia paikallistason opetussuunnitelman
laadintatyöstä sekä esi- ja alkuopetuksen yhteistyöstä ja lapsen
oppimispolun jatkumosta. Tutkimusaineiston hankimme avoimella haastattelulla.
Aineiston analyysitapana käytimme Giorgin fenomenologiseen psykologiaan
pohjautuvaa Perttulan fenomenologista menetelmää omaan tutkimusaineistoomme
soveltaen. Tutkimusprosessin eri vaiheisiin liittyvissä valinnoissa ja
tutkimusprosessin kulun eri vaiheiden kuvauksessa olemme pyrkineet tarkkuuteen,
huomioiden tutkimuksen eettiset ja luotettavuuden näkökulmat.
Tutkimusaineiston analyysin pohjalta tekemiemme johtopäätösten mukaan
opetussuunnitelmauudistus 2016 koettiin hyvänä, elämänläheisenä ja lapsen
oppimispolkua korostavana. Huolta aiheutti uuden opetussuunnitelman mukana
tuoma toimintakulttuurin muutos. Opetussuunnitelmatyö koettiin ohjausryhmässä
vastuullisena ja laajana mutta hyvin antoisana. Sen sijaan esi- ja alkuopetuksen
niveltyöryhmässä työskentely koettiin pettymyksenä, joskin laadittuun Lapsen
polku-asiakirjan sisältöön oltiin tyytyväisiä. Esi- ja alkuopetuksen yhteistyötä ja
lapsen oppimispolun jatkumoa pidettiin tärkeänä. Yhteistyön onnistuminen koettiin
olevan yhteydessä esi- ja alkuopetuksen fyysiseen läheisyyteen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5403]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opetussuunnitelman pyörteissä : ohjausryhmän sekä esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmän kokemuksia paikallistason opetussuunnitelmatyöstä
Kasi, Hannamaija; Rintamäki, Leena (2016)Tutkimuksemme kohdistui paikalliseen opetussuunnitelmatyöskentelyyn sekä opetussuunnitelmauudistukseen 2016 ohjausryhmän sekä esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmän kokemana. Tutkimuksessa määritellään suomalaista ... -
"Keho on se jossa ollaan ja joka mahdollistaa kaiken tekemisen ja liikkumisen" : fenomenologinen tutkimus aikuisten kehon ja kehollisuuden merkityksistä
Mastola, Sanna (2021)Huolimatta keskeisestä asemasta fysioterapiassa, kehon ja kehollisuuden teoria ei juurikaan ole ollut fysioterapiatutkimusten kohteena tai ammattikirjallisuuden sisältönä. Kuitenkin terveydenhuollon jatkuva kehittyminen ... -
Migreenin merkityksiä kroonista migreeniä sairastavan elämässä : fenomenologinen tutkimus
Patovirta, Mikko (2018)Migreeni sairautena on lääketieteessä tunnettu jo pitkään. Suurin osa tutkimuksista on lääkekeskeistä, mutta kroonistuessaan migreenin oirekuvaan liittyy paljon myös stressisidonnaisia psykososiaalisia tekijöitä. Tässä ... -
Valmistautuminen lonkan tekonivelleikkaukseen : potilaiden kokemuksia pre-operatiivisesta ohjauksesta
Calleeuw, Niina (2015)Niina Calleeuw (2015). Valmistautuminen lonkan tekonivelleikkaukseen: potilaiden kokemuksia pre-operatiivisesta ohjauksesta. Terveystieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto, fysioterapian pro gradu –tutkielma, 88 s., 20 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.