University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Opetussuunnitelman pyörteissä : ohjausryhmän sekä esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmän kokemuksia paikallistason opetussuunnitelmatyöstä

Thumbnail
View/Open
728.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kasi, Hannamaija |
Rintamäki, Leena
Date
2016
Discipline
Luokanopettajakoulutus

 
Tutkimuksemme kohdistui paikalliseen opetussuunnitelmatyöskentelyyn sekä opetussuunnitelmauudistukseen 2016 ohjausryhmän sekä esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmän kokemana. Tutkimuksessa määritellään suomalaista perusopetuksen opetussuunnitelmaa käsitteenä sekä tarkastellaan suomalaista opetussuunnitelmajärjestelmää ja siihen kuuluvaa valtakunnallista ja paikallista opetussuunnitelmaa ohjaavina asiakirjoina tehtävineen, tavoitteineen ja sisältöineen. Historiallisessa katsauksessa esittelemme opetussuunnitelman ohjaavuuden ja toimivuuden muutoksia sekä tarkastelemme tutkimuskohteenamme olevan kaupungin paikallisen opetussuunnitelmatyön etenemisvaiheita. Teoreettisessa viitekehyksessä luomme myös katsauksen aiempiin oman tutkimuksemme kannalta merkittäviin tutkimuksiin. Tutkimuksemme on fenomenologis-hermeneuttinen tapaustutkimus. Tutkimustehtävänämme oli selvittää miten paikallisessa opetussuunnitelmatyöskentelyssä ohjausryhmän ja esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmän jäsenet kokevat opetussuunnitelmauudistuksen 2016. Lisäksi selvitimme ohjausryhmän sekä esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmän jäsenten kokemuksia paikallistason opetussuunnitelman laadintatyöstä sekä esi- ja alkuopetuksen yhteistyöstä ja lapsen oppimispolun jatkumosta. Tutkimusaineiston hankimme avoimella haastattelulla. Aineiston analyysitapana käytimme Giorgin fenomenologiseen psykologiaan pohjautuvaa Perttulan fenomenologista menetelmää omaan tutkimusaineistoomme soveltaen. Tutkimusprosessin eri vaiheisiin liittyvissä valinnoissa ja tutkimusprosessin kulun eri vaiheiden kuvauksessa olemme pyrkineet tarkkuuteen, huomioiden tutkimuksen eettiset ja luotettavuuden näkökulmat. Tutkimusaineiston analyysin pohjalta tekemiemme johtopäätösten mukaan opetussuunnitelmauudistus 2016 koettiin hyvänä, elämänläheisenä ja lapsen oppimispolkua korostavana. Huolta aiheutti uuden opetussuunnitelman mukana tuoma toimintakulttuurin muutos. Opetussuunnitelmatyö koettiin ohjausryhmässä vastuullisena ja laajana mutta hyvin antoisana. Sen sijaan esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmässä työskentely koettiin pettymyksenä, joskin laadittuun Lapsen polku-asiakirjan sisältöön oltiin tyytyväisiä. Esi- ja alkuopetuksen yhteistyötä ja lapsen oppimispolun jatkumoa pidettiin tärkeänä. Yhteistyön onnistuminen koettiin olevan yhteydessä esi- ja alkuopetuksen fyysiseen läheisyyteen. ...
Keywords
opetussuunnitelmauudistus paikallinen opetussuunnitelmaprosessi kokemukset fenomenologinen merkitysanalyysi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606203210

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4192]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Keho on se jossa ollaan ja joka mahdollistaa kaiken tekemisen ja liikkumisen" : fenomenologinen tutkimus aikuisten kehon ja kehollisuuden merkityksistä 

    Mastola, Sanna (2021)
    Huolimatta keskeisestä asemasta fysioterapiassa, kehon ja kehollisuuden teoria ei juurikaan ole ollut fysioterapiatutkimusten kohteena tai ammattikirjallisuuden sisältönä. Kuitenkin terveydenhuollon jatkuva kehittyminen ...
  • Migreenin merkityksiä kroonista migreeniä sairastavan elämässä : fenomenologinen tutkimus 

    Patovirta, Mikko (2018)
    Migreeni sairautena on lääketieteessä tunnettu jo pitkään. Suurin osa tutkimuksista on lääkekeskeistä, mutta kroonistuessaan migreenin oirekuvaan liittyy paljon myös stressisidonnaisia psykososiaalisia tekijöitä. Tässä ...
  • Fyysisen aktiivisuuden merkitys ikääntyvän ihmisen elämänkulussa : fenomenologinen tutkimus liikuntakokemuksista 

    Karvonen, Liisa (2015)
  • Kokemuksia liikunnallisesta sydänkuntoutuksesta 

    Malinen, Hanna (2019)
    Tutkimuksessa pyrittiin ymmärtämään ja selittämään ikääntyneiden naisten (60 – 68v) kokemuksia kovatehoisesta liikunnallisesta sydänkuntoutuksesta ja mikä merkitys liikuntakokemuksilla on ollut heille. Tutkimuksen tavoitteena ...
  • Valmistautuminen lonkan tekonivelleikkaukseen : potilaiden kokemuksia pre-operatiivisesta ohjauksesta 

    Calleeuw, Niina (2015)
    Niina Calleeuw (2015). Valmistautuminen lonkan tekonivelleikkaukseen: potilaiden kokemuksia pre-operatiivisesta ohjauksesta. Terveystieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto, fysioterapian pro gradu –tutkielma, 88 s., 20 ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre