Show simple item record

dc.contributor.advisorSayers, Dave
dc.contributor.authorVellamo, Pinja
dc.date.accessioned2023-10-05T06:17:03Z
dc.date.available2023-10-05T06:17:03Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89390
dc.description.abstractSukupuolineutraalin kielen ja yksikkömuotoisen ’they’-pronominin kasvava käyttö englannin kielessä on herättänyt nykypäivänä paljon julkista keskustelua. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään englanninopettajaopiskelijoiden asenteita sukupuolineutraalia kielenkäyttöä kohtaan heidän tulevassa työssään englanninopettajana. Tutkimuskysymykseni ovat: missä pedagogisissa konteksteissa englanninopettajaopiskelijat näkevät itsensä käyttämässä sukupuolineutraalia kieltä ja mitä toistuvia teemoja ilmenee heidän vastauksissaan näihin pedagogisiin konteksteihin liittyen. Lisäksi pyrin selvittämään tunnistavatko englanninopettajaopiskelijat sukupuolittuneita ja sukupuolineutraaleja ilmauksia, millaisia sukupuolineutraaleja ilmauksia he ovat halukkaita käyttämään ja ovatko nämä yhteneväisiä heidän asenteidensa kanssa. Tutkimuksen aineisto koostuu kyselyvastauksista, jotka keräsin Google Forms-kyselyn avulla. Kyselyyn osallistui 35 englanninopettajaopiskelijaa. Kysely sisälsi yhden monivalintakysymyksen, laadullisia kysymyksiä ja Likert-asteikkokysymyksiä. Analyysissa paino oli laadullisten vastausten tarkastelussa. Teemoittelin laadulliset vastaukset käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Monivalintakysymyksen ja Likert-asteikkokysymysten analyysissa hyödynsin Google Forms-ohjelman ominaisuuksia. Tutkimustulokset osoittivat myönteistä suhtautumista sukupuolineutraalin kielen, kuten ’they’-pronominin käyttöön. Myös sukupuolittuneet ilmaukset tunnistettiin melko johdonmukaisesti. Sukupuolineutraalin kielenkäytön tilanteet jaoin seuraaviin pääteemoihin: opetustilanteet, ihmisiin viittaaminen ja kaikki mahdolliset tilanteet. Syyt sukupuolineutraalin kielen käyttöön jaoin puolestaan seuraaviin pääteemoihin: hyväksyntä ja inklusiivisuus, haitallisen kielenkäytön välttäminen sekä opettajan velvollisuus. Likert-asteikkovastaukset kuitenkin osoittivat, että vaikka asenteet sukupuolineutraalia kieltä kohtaan olivat myönteiset, ovat sukupuolittuneet ilmaukset juurtuneet englanninopettajaopiskelijoiden kielenkäyttöön ja sukupuolineutraalin kielen käyttö vaatii tietoista yritystä.fi
dc.format.extent31
dc.language.isoen
dc.subject.othergender-neutral language
dc.subject.othergender-inclusive language
dc.subject.othergender-fair language
dc.subject.othersingular they
dc.subject.otherinductive content analysis
dc.titleAcceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202310055420
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysosurvey-tutkimus
dc.subject.ysosisällönanalyysi
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoattitudes
dc.subject.ysosurvey research
dc.subject.ysocontent analysis
dc.subject.ysoEnglish language


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record