Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRuokonen, Jenna
dc.date.accessioned2023-09-28T05:55:08Z
dc.date.available2023-09-28T05:55:08Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89283
dc.description.abstractTässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan kouluratsastusvalmennuksissa esiintyvää vuorovaikutusta valmentajien sekä valmennettavien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa ne vuorovaikutuksen resurssit, joilla valmentajat ja ratsastajat kuvailevat toimintaansa kouluratsastuksen ja valmennuksen kontekstissa. Tutkimuskysymys on seuraava: ”Minkälaisilla vuorovaikutuksen keinoilla valmentajat ja valmennettavat kuvailevat kouluratsastukseen liittyviä liikkeitä ja apujenkäyttöä?” Kandidaatintutkielman tutkimusmenetelmänä käytettiin keskustelunanalyysiä. Menetelmälle tyypillisesti aineisto hankittiin havainnoimalla ja videokuvaamalla tutkimukseen osallistuvia ratsastajia ja valmentajia. Aineisto on kerätty tammikuussa 2023 ja jokaista tutkittavaa videoitiin roolissaan kerran. Aineiston kokonaiskesto on kolme tuntia, ja tutkimukseen osallistui kolme valmentajaa ja kahdeksan ratsastajaa ympäri Suomen. Videoidut valmennukset litteroitiin tutkittavilta osilta kirjalliseen muotoon. Tutkielman merkittävin teoreettinen viitekehys rakentuu aikaisemman keskustelunanalyyttisen tutkimuksen varaan sekä toisaalta keskustelunanalyysiin teoriana ja sen näkemyksiin vuorovaikutuksen rakenteellisuudesta ja järjestäytyneisyydestä. Tutkimuksen keskeisimmät tulokset muodostuvat vuorovaikutuskeinojen kategorioiden ympärille. Tutkimustuloksissa määritellään viisi valmentajien käyttämää vuorovaikutuksellista kuvailun keinoa, joista kielellisiä ovat virheiden kautta kuvailu, vertailu ja prosodiset keinot, kun taas kehollisen vuorovaikutuksen keinoja ovat demonstrointi ja fyysinen kosketus. Ratsastajien käyttämistä kuvailun keinoista ei voitu tunnistaa kehollisia kategorioita, mutta kielellisiä kategorioita tunnistettiin kaksi, reflektointi ja tarkentavat kysymykset. Tutkimustulokset ovat suhteutettavissa tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä esiteltyihin tutkimuksiin. Merkittävä tutkimustulos myös osoitti, että hevosta ei voi rajata vuorovaikutustilanteen ulkopuolelle vaan sen läsnäolo ja rooli ilmenee kommunikaatiossa poikkeuksetta.fi
dc.format.extent30
dc.language.isofi
dc.title”Tähä aikaa aamusta se on kyl yllättävän paljo notkeempi ku kumpikaa meistä” : liikkeitä ja apujenkäyttöä kuvaileva vuorovaikutus kouluratsastusvalmennuksissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202309285299
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysokuvailu
dc.subject.ysokouluratsastus
dc.subject.ysokeskustelunanalyysi
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysovalmennus
dc.subject.ysokielitiede


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot