Vastaanottavainen aha(a) merkkinä orientaation muutoksesta WhatsApp-keskusteluissa
Tässä keskustelunanalyysiin pohjautuvassa kandidaatintutkielmassa tarkastellaan suomen dialogipartikkelien tehtäviä ja esiintymistä WhatsApp-keskusteluista koostuvassa tutkimusaineistossa. Tutkimuksen pääpaino on dialogipartikkelissa aha(a), jonka pääasiallisten tehtävien selvittämiseen ja keskustelunsisäiseen sijaintiin tutkimus erityisesti
keskittyy.
Aha(a) valikoitui tarkasteltavaksi partikkeliksi sen aineistossa esiintyneen runsaan määrän vuoksi: 19 esimerkkikatkelmassa aha(a) esiintyi kymmenen kertaa. Toiseksi eniten aineistossa esiintyi dialogipartikkelia aa(a). Näiden kahden lisäksi aineistossa esiintyi muutama ai-alkuinen dialogipartikkeli, kaksi kertaa okei ja kolme kertaa joo.
Kaikilla esiintymiskerroillaan aha(a) toimii jonkinlaisena vastaanottajana. Aha(a) toimii aineistossa niin vastauksen
vastaanottajana, vastaukseen esitetyn lisäyksen vastaanottajana kuin kerrontavuoron tai imperatiivinkin vastaanottajana. Useassa tapauksessa aha(a) toimi jollakin tapaa ei-odotetun vastauksen vastaanottajana ja valtaosassa tapauksia
aha(a) otti vastaan useamman kuin yhden asian. Lisäksi aha(a) vaikuttaa aineiston pohjalta toimivan myös merkkinä
käyttäjänsä orientaation tai sisäisen maailman muutoksesta. Myös aiempi tutkimus tukee havaintoja, joiden mukaan
aha(a) toimisi monitahoisena vastaanottajana sekä merkkinä käyttäjän orientaation muutoksesta.
Suurimmalla osalla esiintymiskerroistaan aha(a) oli sekventiaaliselta asemaltaan kolmas vuoro ja jäljelle jäävissä
tapauksissa se toimi jonkinlaisen kerrontavuoro–vastaus-vierusparin jälkimmäisenä osana. Aiempi tutkimus tukee
myös näitä havaintoja.
Aineiston tulkintaan ja analyysiin vaikuttivat oleellisesti sekä puheen tavanomaisen prosodian puute että sekvenssirakenteiden haastava jäsennys. WhatsApp-keskusteluihin aineistona päädyttiin erityisesti niiden ajankohtaisuuden
vuoksi, mutta myös siitä syystä, että aiemmassa tutkimuksessa aineisto on painottunut puhuttuun kieleen erilaisten
tallenteiden (äänitykset, videot) ja niiden litteraattien muodossa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Coda-lasten osoitukset viittomakielisissä ja suomenkielisissä keskusteluissa
Veikkolainen, Laura (2019)Tarkastelen maisterintutkielmassani kaksimodaalisesti kaksikielisten coda-lasten (children of deaf adults) sekä heidän viittomakielisten vanhempiensa ja suomenkielisen aikuisen vuorovaikutustilanteita. Analysoin lasten ... -
Knowing matters : how students address lack of knowledge in bilingual classroom interaction
Jakonen, Teppo (University of Jyväskylä, 2014) -
Epilogi : Tutkittavat äänessä
Lehtinen, Esa; Simonen, Mika; Nissi, Riikka (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2021) -
Soveltava keskusteluntutkimus tutkijan ja tutkittavien vastavuoroisena toimintana
Simonen, Mika; Nissi, Riikka; Lehtinen, Esa (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2021) -
Tutkimuksen kohteena vuorovaikutuksen käytänteet ja keinot
Honko, Mari (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry, 2021)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.