”Tähä aikaa aamusta se on kyl yllättävän paljo notkeempi ku kumpikaa meistä” : liikkeitä ja apujenkäyttöä kuvaileva vuorovaikutus kouluratsastusvalmennuksissa
2023:45 | 2024:87 | 2025:2
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan kouluratsastusvalmennuksissa esiintyvää vuorovaikutusta valmentajien sekä valmennettavien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa ne vuorovaikutuksen resurssit, joilla valmentajat ja ratsastajat kuvailevat toimintaansa kouluratsastuksen ja valmennuksen kontekstissa. Tutkimuskysymys on seuraava: ”Minkälaisilla vuorovaikutuksen keinoilla valmentajat ja valmennettavat kuvailevat kouluratsastukseen liittyviä liikkeitä ja apujenkäyttöä?”
Kandidaatintutkielman tutkimusmenetelmänä käytettiin keskustelunanalyysiä. Menetelmälle tyypillisesti aineisto hankittiin havainnoimalla ja videokuvaamalla tutkimukseen osallistuvia ratsastajia ja valmentajia. Aineisto on kerätty tammikuussa 2023 ja jokaista tutkittavaa videoitiin roolissaan kerran. Aineiston kokonaiskesto on kolme tuntia, ja tutkimukseen osallistui kolme valmentajaa ja kahdeksan ratsastajaa ympäri Suomen. Videoidut valmennukset litteroitiin tutkittavilta osilta kirjalliseen muotoon. Tutkielman merkittävin teoreettinen viitekehys rakentuu aikaisemman keskustelunanalyyttisen tutkimuksen varaan sekä toisaalta keskustelunanalyysiin teoriana ja sen näkemyksiin vuorovaikutuksen rakenteellisuudesta ja järjestäytyneisyydestä.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset muodostuvat vuorovaikutuskeinojen kategorioiden ympärille. Tutkimustuloksissa määritellään viisi valmentajien käyttämää vuorovaikutuksellista kuvailun keinoa, joista kielellisiä ovat virheiden kautta kuvailu, vertailu ja prosodiset keinot, kun taas kehollisen vuorovaikutuksen keinoja ovat demonstrointi ja fyysinen kosketus. Ratsastajien käyttämistä kuvailun keinoista ei voitu tunnistaa kehollisia kategorioita, mutta kielellisiä kategorioita tunnistettiin kaksi, reflektointi ja tarkentavat kysymykset. Tutkimustulokset ovat suhteutettavissa tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä esiteltyihin tutkimuksiin. Merkittävä tutkimustulos myös osoitti, että hevosta ei voi rajata vuorovaikutustilanteen ulkopuolelle vaan sen läsnäolo ja rooli ilmenee kommunikaatiossa poikkeuksetta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5407]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Knowing matters : how students address lack of knowledge in bilingual classroom interaction
Jakonen, Teppo (University of Jyväskylä, 2014) -
Epilogi : Tutkittavat äänessä
Lehtinen, Esa; Simonen, Mika; Nissi, Riikka (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2021) -
Soveltava keskusteluntutkimus tutkijan ja tutkittavien vastavuoroisena toimintana
Simonen, Mika; Nissi, Riikka; Lehtinen, Esa (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2021) -
Tutkimuksen kohteena vuorovaikutuksen käytänteet ja keinot
Honko, Mari (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry, 2021) -
Kohtaamisia kentällä : Soveltava keskusteluntutkimus ammatillisissa ympäristöissä
Nissi, Riikka; Simonen, Mika; Lehtinen, Esa (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2021)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.