Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMaunumäki, Minna
dc.contributor.authorTervamäki, Elina
dc.date.accessioned2023-09-14T05:59:38Z
dc.date.available2023-09-14T05:59:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89064
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia oppilaalla on koulun merkityksestä ja tuesta menetettyään perheenjäsenen. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, miten sureva oppilas kannattaisi kohdata koulussa. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus. Lähestymistapa oli fenomenologinen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu aikaisemmista tutkimuksista ja aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta. Tutkimukseen osallistui yli 18-vuotiaita ihmisiä, jotka ovat menettäneet perheenjäsenensä kouluiässä. Otanta menetelmänä käytin lumipallonotantaa. Aineiston keruumenetelmä oli teemahaastattelu. Yksi haastattelu toteutettiin etänä ja neljää haastateltiin lähihaastatteluna. Tutkimustulosten mukaan perheenjäsenen menettäneellä oppilaalla on monenlaisia pelkoja tulla kouluun. Myös kokemus opettajien kohtaamisesta vaihteli sensitiivisestä kohtaamisesta siihen, että ei kohdattu lainkaan. Tutkimuksen mukaan kukaan oppilaista ei saanut oppilashuollon tukea. Kaikilla sitä ei ollut silloin edes saatavilla. Perheenjäsenen menettäneet oppilaat haluaisivat, että luokkatovereille ilmoitettaisiin menetyksestä. He myös toivovat opettajalta sensitiivistä kohtaamista surussa. Tämän tutkimuksen tuloksia voivat opettajat hyödyntää tilanteissa, joissa oppilas on menettänyt läheisen ihmisen. Myös opettajien koulutuksessa voidaan opiskelijoita valmentaa kohtaamaan sureva oppilas käyttäen hyödyksi tutkimustuloksia.fi
dc.format.extent67
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherperheenjäsenen menetys
dc.subject.othersuruprosessi
dc.subject.otherkoulu
dc.titlePerheenjäsenensä kouluiässä menettäneiden oppilaiden kokemuksia koulun merkityksestä ja tuesta
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202309145086
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysooppilashuolto
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysosuru
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysosurutyö
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright